Thursday 15 May 2014

Jualan Laku Untung Lesap?

Teks : Nor Adilah Ahmad Shokori
Gambar : Google




Ramai orang yang buat bisnes dan bisnes mereka laku macam goreng pisang panas. Tapi malangnya ramai orang melakukan 9 kesilapan besar yang menyebabkan untung mereka lesap.

9 Kesilapan Utama Usahawan Bisnes Kecil

1. Tidak tahu menjejaki kos, untung, aliran tunai bisnes.

2. Terlalu banyak kos tersembunyi kos tersembunyi yang mengecilkan                 keuntungan (dilakukan dari awal mula bisnes).

3. Mencampur aduk wang syarikat dan wang sendiri.


4. Menggunakan wang syarikat/bisnes dengan bebas tanpa rasa bersalah.


5. Membeli banyak stok pada awal bisnes menyebabkan 0 keuntungan.

6. Jualan meningkat setiap bulan, akan tetapi tidak ada rekod kewangan yang     tepat, menyebabkan tidak ada wang keuntungan.

7. Tidak memasukkan kos pengurusan, kos minyak menyebabkan 'bahagian         wang untung' semakin mengecil dan hampir tidak ada untung.

8. Selepas setengah tahun beroperasi, bisnes masih pada tahap sama, jualan     tidak konsisten dan tidak tahu keuntungan yang tepat.

9. Bisnes seperti maju, produk laris tetapi tidak ada 'aliran tunai' yang banyak     di dalam tangan.


Kisah Seorang Peniaga 

Pernah seorang pengusaha sos cili kecil-kecilan memberitahu saya, untung yang beliau peroleh tidak seberapa walaupun jualan produk beliau laku. Apabila disoal dengan lebih mendalam, saya dapati bahawa beliau sebenarnya bukan untung kecil tetapi tidak ada untung langsung. Bahkan rugi.

Sungguh menyedihkan kerana beliau berniaga kerana ingin membantu suaminya, menambah pendapatan keluarga. Sebaliknya pula yang berlaku. Suaminya terpaksa menggunakan wang gajinya untuk menampung kos-kos tersembunyi dalam bisnes beliau.

Kos-kos tersembunyi yang beliau tidak ambil kira semasa meletakkan harga adalah kos pengangkutan (caj penghantaran produk ke rumah pelanggan) serta kos air dan elektrik yang digunakan.

Apabila saya membuat kiraan semula, saya dapati harga jualan sos cili beliau adalah lebih rendah daripada harga kos. Kenapa ini berlaku? Kerana sikap peniaga yang suka main agak-agak.

Justeru, perlunya kita memiliki ilmu dalam tentang cara mengira kos yang sebenar. Ini bukan kes terpecil. Banyak lagi kes-kes yang hampir serupa sebenarnya berlaku.

Tuntut Ilmu

Nadi sesebuah perniagaan adalah aliran tunai. Catat, catat dan catatlah. Catat wang keluar masuk dalam perniagaan kita. Simpan segala resit yang kita ada.

Tetapi semua itu memerlukan ilmu. Tanpa ilmu yang betul, segala catatan dan simpanan dokumen kita tidak dapat membantu bisnes kita.

Sesebuah perniagaan yang berjaya bergantung kepada angka-angka kewangan sebab angka-angka tersebut mempunyai maknanya tersendiri dalam menilai prestasi bisnes dan membantu kita dalam membuat keputusan perniagaan.

Kami Tunjukkan Cara Urus Kewangan Dengan Tepat

Dalam Bengkel Asas Akaun, para peserta ditunjukkan cara praktikal untuk mengurus akaun dengan tepat dan menjejak semula keuntungan berganda.

Oleh itu, pihak kami (Akademi Bekerja Di Rumah) sangat berbesar hati untuk mengajak tuan/puan bersama-sama mendalami ilmu ini dalam Bengkel Asas Akaun yang akan diadakan pada bulan depan.


[Bengkel Offline Asas Akaun]

Pendaftaran untuk bulan Jun kini dibuka.

Tarikh: 14.06.2014, Sabtu
Lokasi: Shah Alam
Masa: 9 pagi -5 petang
Yuran : RM 220
Makan tengahari dan air mineral disediakan.

Modul
1. Pengenalan Book keeping and accounting
2. 10 kesalahan yang biasa dilakukan oleh entreprenuer
3. How to do record keeping
4. Basic costing and Pricing. Bagaimana anda meletakkan Harga?
5. Profit & Loss...anda untung @ Rugi????
6. Case Study (full set of Bookeeping)
    case study - hands on task. Full cycle how to do book keeping.

Daftar sekarang. Tempat terhad untuk 50 orang sahaja.
Pendaftaran boleh dibuat melalui saya.
Facebook (pm) : Nor Adilah
Email : noradilah.ahmadshokori@gmail.com
SMS : 016- 461 4541



No comments:

Post a Comment


Copyright to NOR ADILAH
Designed by UMIESUEstudio 2015