Thursday 8 May 2014

DIY Botol Kosong

Teks: Nor Adilah Ahmad Shokori

Botol-botol kaca dan plastik yang kosong memang banyak di rumah. Mana tidaknya, sos tomato, cili, kicap, cuka dan banyak lagi semuanya dibotolkan.

Selain boleh jual semula botol-botol ini untuk dapatkan duit dan kitar semula, kita boleh dipelbagaikan fungsinya di rumah kita.

1. Pasu bunga. Paling mudah, basuh botol bersih-bersih. Kemudian, masukkan air ke dalam botol dan masukkan bunga-bunga segar. Dulu-dulu tok saya suka letak bunga orkid sebab orkid adalah bunga kesayangannya.


2. Penyembur air (water spray). Hanya menggunakan botol yang telah dibersihkan. Kemudian letakkan plastik penyembur pada mulut botol. Dalam botol tersebut, boleh masukkan air, sabun cuci tangan, gel mandian dan lain-lain lagi.


3. Pemegang lilin. Satu cara yang kreatif sebagai hiasan meja makan atau pun boleh diaplikasikan ketika ketiadaan bekalan elektrik. Cuma perlu lebih berhati-hati kerana kemungkinan lilin terjatuh (kedudukannya yang terlalu tinggi di mulut botol menyebabkannya tidak stabil).



4. Rolling pin atau pencanai. Sebagai wanita yang banyak menghabiskan masa di dapur, memanglah seronok kalau ada set atau gajet memasak yang lengkap serba-serbi. Tetapi itu bukan alasan dan halangan untuk kita memasak. Boleh gunakan botol sebagai rolling pin untuk mencanai karipap atau kuih-muih sempena hari raya nanti. Bersihkan botol, buang segala pelekat label dan sisa-sisa gam yang ada. Keringkan dan bolehlah digunakan.


No comments:

Post a Comment


Copyright to NOR ADILAH
Designed by UMIESUEstudio 2015