Wednesday 28 May 2014

Anak Pensyarah Jual Kuih

Teks : Nor Adilah Ahmad Shokori
Gambar : Google

Pensyarah saya bercerita, beliau paksa anaknya belajar dan buat kuih raya untuk dijual. Alasannya mudah, anaknya hidup terlalu selesa. Nak duit hanya minta saja. Tidak tahu susahnya ibu bapa mencari duit. Biar dia kenal erti susah, biar dia belajar erti hidup.

Saat kawan saya bertanya, "Prof tak segan orang mengata?" Beliau ketawa. "Orang mengata anak pensyarah jual kuih?" Soalan dijawab dengan soalan. "Biarlah orang nak kata. Berapa lama orang nak mengata? Esok-esok dah penat, mereka berhentilah. Saya lagi malu kalau anak saya tak tahu nak buat apa-apa dalam hidupnya."

Beliau dan suami bukanlah tidak mampu tapi mereka memandang jauh ke hadapan. Mereka punya misi dan visi sendiri dalam membentuk anak ini. Beliau tidak kisah apabila orang mula mengata dan mempertikaikan keputusannya yang dilihat seolah-olah tidak berduit.

Bagaimana beliau merencana perjalanan anaknya dalam bidang usahawan? Pada mulanya, beliau hantar anaknya untuk belajar cara membuat kuih tat nanas. Anaknya hanya perlu membuat dan menjual satu jenis kuih sahaja pada bulan Ramadan dan Syawal.


Berdepan dengan cakap-cakap orang sekeliling tidak sesukar memujuk si anak menurut saranan dan cadangannya. Jiwa anak muda yang sudah terbiasa hidup senang terlalu payah untuk ditundukkan. Malu dengan rakan-rakan, tidak class dan 1001 alasan diberikan si anak.


Hampir mati akal pensyarah saya ini dibuatnya. Sehinggalah beliau mencabar anaknya untuk menanggung sendiri yuran pengajian semester hadapan dan segala perbelanjaan berkaitan tanpa bantuan orang tua. 

Kelu lidah si anak apabila melihat ibu dan ayahnya memuktamadkan kata. Meski hati memberontak, si anak terpaksa menurut dalam keadaan terpaksa.

Sebagai persediaan, beliau mengeluarkan modal untuk membeli oven, peralatan membuat kuih dan bahan mentah. Soal promosi anaknya tidak perlu bimbang kerana kuih yang sedap akan menjadi buah mulut orang dengan cepat.

Kuih tat yang dibawa oleh beliau untuk dijamu kepada teman-teman pensyarah dalam satu majlis nyata mendapat sambutan yang cukup hebat. Malah, tempahan yang diterima bertali arus.

Anaknya juga tidak terkecuali dalam melakukan promosi. Sampel-sampel kuih dibawa kepada para pensyarah dan rakan-rakan sekuliah untuk dirasa. Tidak menang tangan anaknya membuat kuih sehingga terpaksa mengupah beberapa rakan untuk membantu.

Pada akhir Ramadan, hasil jualan yang terkumpul adalah sebanyak RM 30,000. Melonjak sakan si anak apabila menatap hasil titik peluhnya.

Rupa-rupanya kegembiraan itu tidak lama. Lucunya apabila pensyarah ini menuntut kembali modal yang telah didahulukan ketika anaknya memulakan bisnes. Bukanlah kerana ingin mengambil kesempatan ke atas anaknya, cuma sekadar mendidik anaknya untuk memahami konsep dan dunia bisnes sebenarnya.

Kini anaknya sudah mampu berdikari. Tiada lagi suara manja memujuk dan merayu meminta wang untuk membeli sesuatu. Lebih membanggakan apabila si anak menyatakan hasrat untuk terus berkecimpung dalam dunia perniagaan.



No comments:

Post a Comment


Copyright to NOR ADILAH
Designed by UMIESUEstudio 2015