Sunday, 16 March 2014

5 Cara Memanfaatkan Lebihan Nasi

Teks: Nor Adilah Ahmad Shokori

Selalunya kita dah boleh agak berapa banyak yang hendak dimasak berdasarkan jumlah ahli keluarga. Tapi, ada masanya berlaku juga lebihan terutamanya nasi, atau diistilahkan sebagai nasi sejuk.

Masakan yang sinonim dengan nasi pastinya adalah nasi goreng. Kalau dibuang nasi sejuk ini membazir pula. Sebutir beras kan ibarat setitik peluh petani. Ingat lagi tak iklan tu? 

Oleh itu, di sini saya kongsikan beberapa masakan yang menggunakan nasi sebagai salah satu ramuannya. 

1. Cucur nasi
Sama seperti cucur-cucur lain yang biasa kita makan. Cumanya, cucur ini ditambah dengan nasi yang telah dikisar (bersama air) dan dicampurkan ke dalam bancuhan tepung. Cucur nasi boleh diolah mengikut kreativiti dan citarasa masing-masing. Sesetengah orang suka letak ikan bilis atau pun udang. 

2. Roti
Bagi yang suka membuat roti, mungkin boleh mencuba roti nasi. Dinamakan roti nasi kerana salah satu bahannya adalah nasi yang dikisar (dengan air) sebelum disatukan dengan bahan-bahan yang lain. Kalau nak tahu, roti nasi ini mirip roti benggali. Sungguh lembut dan gebu. 

3. Apam
Sesetengah orang panggil apam beras. Ada juga panggil apam nasi. Tak kiralah apa jua namanya, apam ini juga menggunakan lebihan nasi yang dikisar bersama air sehingga halus. Apam ni memang mengenyangkan dan tak muak. Kalau nak lagi sedap, makan dengan kelapa parut (yang digaul dengan sedikit garam). 

4. Lempeng
Satu lagi pilihan yang kita ada ialah buat lempeng. Lempeng nasi ini lebih kurang macam lempeng kelapa. Sedap dimakan dengan kuah kari atau sambal tumis. Bagi yang suka manis, lempeng yang lembut ini boleh juga dicicah dengan gula atau susu pekat. Nak makan macam tu saja pun boleh. 

5. Bubur
Dengan menggunakan lebihan nasi, masa memasak dapat disingkatkan. Nasi telah tersedia, cuma perlu kisarkan bersama air. Seterusnya, teruskan proses memasak bubur seperti biasa. Cuma masa kisar tu, saya lebih suka jika nasi tak terlalu hancur. Jadi ada sedikit tekstur pada bubur nasi tersebut. Apa pun, terpulang kepada selera masing-masing.

Sekadar makluman, jika menggunakan apa jua resepi yang salah satu ramuannya adalah nasi, pastikan bahawa kandungan nasi tidak lebih daripada jumlah tepung yang dimasukkan. Ini untuk mengelakkan lempeng atau cucur menjadi lembik dan melekat di kuali.

Selain itu, jangan masukkan air terlalu banyak ke dalam blender. Cukup setakat blender boleh kisarkan nasi tanpa sebarang masalah. Sesuaikan jumlah tepung dengan air. Kadang-kadang kita tak perlu tambah air lagi kerana bancuhan tepung dah cukup elok.

Perlu diingatkan juga, untuk membuat lempeng nasi, bancuhan tepung tidak boleh cair seperti membuat lempeng biasa. Kena lebih pekat dan elakkan penggunaan nasi yang berlebihan kerana ini boleh mengakibatkan lempeng ini melekit, melekat dan lembik.



Copyright to NOR ADILAH
Designed by UMIESUEstudio 2015