Teks: Nor Adilah Ahmad Shokori
Gambar: Google
Paparan infografik ini menunjukkan kelebihan pemasaran online yang menggunakan blog dalam menjalankan bisnes berbanding dengan facebook.
Secara ringkasnya, facebook adalah tempat atau medium untuk berkongsi sesuatu secara tepat dan ringkas. Manakala blog pula lebih menjurus kepada satu bentuk penulisan tentang maklumat berkaitan bisnes yang diperlukan dan diinginkan oleh pelanggan.
Sayangnya hari ini, ramai peniaga yang tidak memanfaatkan kelebihan yang ada pada blog dan lebih menumpukan kepada penggunaan media sosial sahaja. Jika anda tidak mempunyai blog bagi bisnes anda, maka anda telah terlepas beberapa perkara penting bagi bisnes anda.
Berdasarkan kajian yang dijalankan oleh firma pemasaran sosial iaitu Get Satisfaction, ada 3 dapatan penting yang perlu diketahui oleh peniaga.
(Sumber: http://www.j6design.com.au/clientarea/BlogvsFacebook)
(Sumber: http://www.j6design.com.au/clientarea/BlogvsFacebook)
+ Walaupun peniaga membuat pelaburan yang banyak untuk facebook ads
tetapi pelanggan lebih kerap berkunjung ke website (blog).
tetapi pelanggan lebih kerap berkunjung ke website (blog).
+ Apabila pelanggan ingin mendapatkan maklumat untuk membuat keputusan
pembelian, 89% daripada mereka akan terus pergi ke website.
pembelian, 89% daripada mereka akan terus pergi ke website.
+ Hanya 21% daripada pelanggan yang akan menggunakan rangkaian
media sosial untuk mendapatkan maklumat (untuk membuat keputusan
pembelian).
media sosial untuk mendapatkan maklumat (untuk membuat keputusan
pembelian).
No comments:
Post a Comment