Tuesday 8 April 2014

Rancho Versi Melayu


Teks: Nor Adilah Ahmad Shokori
Gambar: Google



Siapa pernah tengok filem 3 Idiots? Filem yang cukup bagus dari sudut jalan ceritanya. Seperti mana filem-filem hindustan yang lain, memang tak dapat lari dari elemen cinta. Tapi yang bestnya, dalam cerita ini tema utamanya adalah persahabatan yang berjaya memikat hati penonton termasuk saya.

Jalan cerita yang menarik, kelakar pada masa yang sama terdapat babak-babak serius. Banyak pengajaran yang kita dapat kutip daripada filem ini dalam keadaan yang menghiburkan. Berkisahkan tentang tiga orang sahabat baik yang belajar di sebuah kolej kejuruteraan terbaik di India.

Sesiapa yang pernah menonton pasti ingat dengan watak utamanya yang dilakonkan oleh pelakon yang sentiasa awet muda iaitu Amir Khan. Haha. Dalam filem ini, beliau memegang watak sebagai  Ranchoddas atau digelar Rancho oleh teman-temannya.


Kita sedia maklum, watak Rancho sebagai seorang pelajar yang bijak dan pintar. Namun, beliau terperangkap dalam sistem pendidikan yang hanya berorientasikan peperiksaan (exam oriented) semata-mata. Kalau nak tahu lebih lanjut cerita tersebut boleh tonton filem tu sepenuhnya.

Ok, berbalik kepada tujuan asal entri ini ditulis bukanlah untuk review filem 3 Idiots yang mendapat sambutan cukup hangat daripada penonton, tapi saya ingin mengajak pembaca (ada ke orang baca blog saya ni? huhu) mengenali seorang insan yang persis Rancho atau boleh saya gelarkan Rancho versi Malaysia.

Kenapa saya katakan beliau Rancho? Rancho ni seorang yang kreatif dan inovatif. Boleh menterjemahkan ilmu yang dimiliki dalam kehidupan dan menyesuai padan dalam apa juga bentuk situasi dan keadaan. 




Inilah individu yang ingin saya ketengahkan. Masih ingatkah kita pada suatu nama yang selalu diperkatakan di media massa suatu ketika dahulu tentang rekaciptanya yang sungguh luar biasa. Beliau yang saya maksudkan adalah Tuan Zulkifli Haron.

Pelbagai mesin dan jentera yang beliau hasilkan. Masa saya membaca dan menonton kisahnya, ternganga mulut saya dibuatnya. Tak sangka ada anak tempatan yang mampu menghasilkan produk-produk sedemikian. Selalunya kita banyak disogokkan dengan kehebatan orang-orang luar yang dikatakan hebat dan gah. Rupanya, orang kita pun apa kurangnya. Cuma publisiti itu yang tidak ada.

Melihat produk-produk yang dihasilkan olehnya, memang terbaiklah. Macam-macam yang direka oleh Tuan Zul atau lebih dikenali sebagai Zul Tech. Antaranya, mesin buka kulit durian (yang mampu mengupas 4 biji durian dalam masa seminit), mesin kuih tat dan semperit, beca elektrik dan banyak lagi termasuk projek untuk OKU dan rekayu. Malah ada juga projek-projek khas untuk membantu pengusaha IKS dengan kerjasama agensi-agensi kerajaan. 

Menariknya, beliau turut membuka peluang kepada orang ramai untuk mempelajari bidang ini dalambentuk latihan dan kursus-kursus dan yang lebih istimewanya ini adalah berdasarkan kajiannya selama 20 tahun yang telah terbukti berjaya. Buktinya adalah Tuan Zul Tech sendiri. Kursus dan latihan yang ditawarkan juga sesuai dengan cara dan pemikiran masyarakat tempatan di Malaysia. Justeru, sebarang maklumat lanjut boleh dapatkan di SINI.

Alangkah baiknya jika kursus yang ditawarkan oleh beliau dapat diperluaskan dengan kerjasama badan-badan kerajaan seperti MARA dan sebagainya, sudah tentu ramai yang akan dapat manfaatnya. Mungkin juga boleh dipertimbangkan untuk dibawa ke peringkat lebih awal contohnya di sekolah menengah. Mana tahu lebih ramai anak Malaysia yang berbakat seperti Zul Tech yang dapat dilahirkan kelak. Siapa tahu kan?







No comments:

Post a Comment


Copyright to NOR ADILAH
Designed by UMIESUEstudio 2015