Saturday 5 April 2014

Alergi Makanan Laut

Teks: Nor Adilah Ahmad Shokori
Gambar: Google


Saya kurang gemar makan ayam. Selalunya ayam adalah pilihan terakhir yang saya akan makan. Masa kat kampus, kawan-kawan saya hampir semuanya suka makan ayam. 

Saya pula,kalau nak makan yang special sikit, saya akan beli atau order lauk daging atau pun seafood macam udang atau sotong. Kalau ada kawan-kawan yang bagitau tak boleh makan seafood mesti saya pandang pelik je.




Sedap kot seafood. Rugi siapa yang tak makan. Hilang satu nikmat dunia. Tapi tu cerita dulu, sekarang ni saya pun dah tak boleh nak makan sangat sebab ada alergi. Tengok, Allah bayar cash kat saya. 

Saya sendiri tak sedar bila saya ada masalah ni. Sebelum ni memang saya ada alahan pada bahan yang mengandungi pewangi. Contohnya shower gel dan deodorant.

Mungkin alergi terhadap seafood ada. Cuma tak teruk dan saya pun tak perasan. Kemuncaknya, bila saya rasa gatal-gatal satu badan walaupun saya hanya pakai sabun dan deodarant yang tidak ada pewangi di dalamnya.

Di celah jari tangan dan kaki khususnya, ada banyak biji-biji (yang berair). Saya jumpa beberapa orang doktor, mereka kata saya ada allergi kepada seafood selepas diperiksa. Macam tak percaya mulanya.

Jadi, saya bereksperimen sendiri. Bila saya tak makan seafood, masalah saya berkurangan. Takdelah duk tergaru-garu sampai luka dan berparut. Terpaksa ambil ubat doktor setiap hari. Kalau sehari skip makan ubat, confirm akan tergaru-garu jugak.

Dah la ubat yang doktor bagi mengantuk. Lepas tu, hari-hari kena makan, dengan ubat sapu lagi. Ubat cuci pun ada. Nak kata baik terus pun tak juga. 

Maka, bermulalah pencarian saya setelah berbulan-bulan telan ubat doktor. Macam-macam supplement yang saya cuba, semuanya sama je. Mungkin bukan rezeki saya.Sehinggalah satu hari, saya terbaca tentang Alfalfa.

Takut juga nak cuba. Takut jadi apa-apa pula nanti. Lama juga saya study dan kaji pasal Shaklee dan alfalfa. Dah macam buat research pula. Dah puas hati dengan segala maklumat, baru saya yakin untuk beli.

Tak nampak kesan sangat masa awal-awal tu. Salah saya juga, saya tak konsisten ambil Alfalfa ni. Kadang ambil, kadang tak. Saya tak rasa sebarang perubahan. 

Masa ni saya dah tinggal terus ubat doktor. Dah jemu makan ubat dan antibiotik. Lagi pun tak elok ambil antibiotik untuk tempoh yang lama. Ada kesan jangka panjang.

Satu hari saya nekad. Saya nak amalkan alfalfa secara konsisten. Dah alang-alang beli, makan je la. Saya dah tak peduli ada kesan atau tak.

Lama juga la baru saya perasan, saya dah kurang menggaru. Kulit dah tak gatal-gatal. Walaupun saya makan macam-macam makanan laut. Teringin tengok kerang, sotong, ketam dan siput. Saya main makan je.

Saya bukan setakat rasa, tapi saya makan dalam kuantiti yang banyak. Lepas beberapa hari, saya perasan kulit saya dah tak gatal bila saya konsisten ambil alfalfa. Kalau skip dua tiga hari pun, still ok.

Alhamdulillah, saya rasa lega sangat. Sehingga ke hari ini, saya masih ambil alfalfa. Hasil yang sangat positif. Alhamdulillah, pastinya dengan izin Allah jua. Alfalfa ni banyak membantu.

Dah rasa sendiri kesannya, barulah saya terbuka hati untuk jadi ahli. Dapatlah beli dengan harga ahli yang jauh lebih murah. Bonus pun dapat. Alhamdulillah.




Nor Adilah
012-4200 676 



No comments:

Post a Comment


Copyright to NOR ADILAH
Designed by UMIESUEstudio 2015