Tuesday 29 April 2014

Bulan Rejab

Teks: Nor Adilah Ahmad Shokori
Gambar: Google

Assalamualaikum.
Sempena kedatangan 1 Rajab (Rejab) yang jatuh pada esok hari, saya coretkan amalan-amalan yang digalakkan untuk kita lakukan sepanjang bulan ini seperti yang disampaikan oleh Ustaz Muhadhir Joll.

Sayyidul Istighfar

Antara amalan yang disarankan untuk diamalkan ialah istighfar,tasbih dan doa taubat iaitu sebanyak 70 kali pada waktu pagi dan 70 kali pada waktu petang dengan mengangkat tangan (seperti mana kita berdoa). Kata ulama, sesiapa yang mengamalkannya akan diampunkan dosanya oleh Allah.

 Doa Taubat

Waktu terbaik adalah selepas waktu solat atau pun jika tidak berkesempatan, lakukanlah ketika menaiki kenderaan untuk ke tempat kerja dan sebagainya. Amalan ini dibuat oleh salafussoleh. Amalan ini turut diamalkan oleh Habib Zain ibni Ibrahim ketika datang ke Malaysia. (Habib Zain ini dikenali sebagai Imam Shafie kecil kerana seorang yang alim dan faqih)

Ustaz Shamsuri pula merumuskan bahawa tidak terdapat amalan-amalan lain yang dilakukan oleh Rasulullah SAW khusus pada bulan Rejab. Sebaliknya amalan-amalan sunat contohnya puasa adalah sama saja seperti yang dibuat oleh baginda pada bulan-bulan yang lain.

Walau bagaimanapun, tidak menjadi satu kesalahan bagi sesiapa saja yang ingin berpuasa pada bulan Rajab sebagai satu bentuk latihan sebelum tibanya bulan Ramadan. 

Wallahu'alam.



No comments:

Post a Comment


Copyright to NOR ADILAH
Designed by UMIESUEstudio 2015