Wednesday 16 April 2014

5 Benda Kena Kalut

Teks: Nor Adilah Ahmad Shokori
Gambar: Google


Semua perkara yang dilakukan secara tergesa-gesa semuanya datang (berpunca) daripada syaitan kecuali 5 (lima) perkara. Makna kata, hanya lima keadaan yang kita perlu kalut (tergesa-gesa) nak buat iaitu:

1. Apabila tetamu datang ke rumah, kita kena bersegera hidangkan minuman dan makanan. Contohnya, tetamu baru sampai kita segera bancuh air untuk mereka. Pastikan tetamu tidak dibiarkan (dalam tempoh yang lama) tanpa dihidangkan minuman.

2. Uruskan jenazah dengan segera. Jangan biarkan jenazah terlalu lama. Contohnya kerana nak tunggu anak balik dan sebagainya.

3. Kahwinkan anak apabila sampai masanya. Nabi berpesan, siapa yang seorang lelaki datang meminang anak perempuannya dan lelaki itu diyakini baik agamanya, maka jangan kamu tolak pinangan tersebut. Jika kamu tolak, selepas itu mungkin tidak akan datang lelaki yang lebih baik daripada itu.

4. Bayar hutang. Apabila kita mempunyai wang, perkara pertama yang perlu kita selesaikan terlebih dahulu adalah hutang. Selepas selesai bayar hutang, barulah digunakan wang tersebut untuk tujuan yang lain.

5. Istighfar. Kena bersegera mohon ampun daripada Allah. Jangan tangguh untuk bertaubat. Ditakuti kita meninggal dunia tanpa sempat kita bertaubat.

Wallahu'alam.

Sumber: Ustaz Fawwaz Mad Jan

No comments:

Post a Comment


Copyright to NOR ADILAH
Designed by UMIESUEstudio 2015