Monday 28 April 2014

Bukan Sekadar Mangga

Teks: Nor Adilah Ahmad Shokori
Gambar: Nor Adilah Ahmad Shokori & Google


Assalamualaikum.
Riak-riak hujan mulai kelihatan. Cuaca agak tidak menentu sekarang. Sekejap panas, sekejap hujan. Walau apa pun, kita bersyukur dengan segala nikmat yang telah Allah kurniakan.
Boleh dikatakan sekarang ni adalah musim buah-buahan. Sana sini orang bercakap tentang buah mangga. Di rumah saya sendiri, buah mangga epal dan harumanis berbuah lebat. Seronok melihat buah-buah bergayutan di pokok (SINI)

 

Berdasarkan pembacaan saya di dalam buku Rasulullah Is My Doctor yang ditulis oleh Jerry D. Gray, setiap bahagian pokok mangga mempunyai fungsi dan khasiat tersendiri. Bahagian ini merangkumi akar, kulit pokok, bunga muda dan matang serta biji mangga.

Selain memiliki khasiat penyembuhan dan pengubatan, mangga dipercayai dapat menguatkan otot pada tubuh manusia. Mangga juga mampu memberikan lebih daya tahan terhadap badan untuk melawan penyakit dan membunuh kuman.


Jus mangga yang dicampur dengan susu (mango lassi) berupaya meningkatkan kekuatan dan tenaga. Oleh itu, pengambilan secara berterusan pada waktu petang dapat mengurangkan keletihan yang dialami.

Mangga juga memiliki khasiat dari sudut kecantikan. Memakan buah mangga secara teratur dan berterusan mampu menjadikan kulit lebih cantik. Di samping membantu proses pelawasan setiap hari.

Daun mangga juga tidak kurang mempunyai manfaat yang tidak diketahui ramai. Daun mangga yang dibakar sehingga menjadi abu dapat digunakan untuk mengurangkan rasa sakit akibat luka terbakar. Caranya, ambil abu daun mangga dan tampalkan pada luka tersebut.

Manakala, kulit kayu mangga seberat kira-kira 20 gram yang dididihkan dalam tiga cawan air hingga tinggal separuh mampu merawat masalah cirit-birit.

Yang terakhir adalah ramuan untuk merawat penyakit batu hempedu. Campurkan kira-kira 10 gram daun mangga yang dikeringkan (kisar hingga menjadi serbuk) ke dalam dan minum setiap hari. Ramuan ini berkesan untuk memecah dan menyingkirkan batu tersebut dari tubuh. Insya-Allah.

Subhanallah, betapa setiap kejadian Allah tidak ada satu pun yang sia-sia. Dari akar hingga ke buah, sampai ke bijinya bermanfaat untuk manusia.

Wallahu’alam.



No comments:

Post a Comment


Copyright to NOR ADILAH
Designed by UMIESUEstudio 2015