Thursday 13 March 2014

Ustaz Don dan Adik Luqmanul Hakim

Teks: Nor Adilah Ahmad Shokori
Video: Youtube

Ustaz Don tergamam. Kelu lidahnya. Saya yang menonton turut merasakannya. Manakan tidak, permintaan seorang anak kecil seperti adik Luqmanul Hakim di luar jangka. 

Adik ini menelefon ketika rancangan 30 Minit Ustaz Don bersiaran secara langsung. Tujuannya supaya Ustaz Don dapat menyemak bacaannya. Disebabkan oleh bacaannya yang sangat baik, jadi Ustaz Don berbesar hati menjemput Adik Luqman ke rancangan tersebut keesokan harinya.

Tidak disangka-sangka jemputan itu disusuli dengan permintaan Adik Luqman agar Ustaz Don mendoakan kedua ibu bapanya yang telah pun meninggal dunia. Sayu dan pilu. Terngiang-ngiang suara ceria anak kecil ini bercakap dengan Ustaz Don. 




Beruntunglah kedua ibu bapanya kerana memiliki seorang anak yang soleh. Malah Allah meletakkan Adik Luqman dalam jagaan seorang ustazah.

Pengajaran bagi kita semua. Sejauh mana kita menambah baik amalan kita. Malu seandainya anak kecil lebih baik dan elok bacaannya daripada kita. Bagi diri saya sendiri, masih terlalu banyak yang perlu diperbaiki. 

Dua soalan yang perlu kita tanyakan dalam diri. Adakah kita berusaha menjadi anak yang soleh kepada kedua ibu bapa kita? Adakah kita berusaha menjadikan anak kita anak yang soleh?

Berusahalah untuk menjadi bukan mencari. Wallahu'alam.


No comments:

Post a Comment


Copyright to NOR ADILAH
Designed by UMIESUEstudio 2015