Wednesday 26 March 2014

Mereka Hilang

Teks: Nor Adilah Ahmad Shokori
Gambar: Google


Saya turut terkesan dengan pengumuman yang dibuat oleh Perdana Menteri berhubung kehilangan pesawat MH370. Disampaikan dengan bahasa yang paling halus untuk mengelakkan berlakunya kecederaan emosi pihak-pihak terbabit.




Pemilihan perkataan yang positif masih tidak dapat menutup gusar pada wajah dan getar pada nada. Sudah dapat dilihat dan diagak apa khabar yang dibawa.

Saya tidak menolak takdir. Kita beriman pada qada dan qadar yang telah ditetapkan oleh Allah sejak azali lagi. Kita semua percaya sampai satu saat dan ketikanya kita semua pasti akan mati.

Saya turut bersedih dengan pengumuman itu. Saya masih berharap walau harapan sekelumit cuma. Selain itu, ada beberapa perkara yang perlu diperhalusi dari sudut agama. Islam ada tatacara yang perlu diikuti.

Perkara yang terlintas di fikiran saya selepas itu adalah bagaimana dengan status seorang isteri? Jika benar telah mati, dia perlu beridah. Pengagihan harta pusakanya dan sebagainya.

Bahkan, banyak lagi perkara bermain dalam minda. Alhamdulillah, Majlis Fatwa Kebangsaan telah pun memberikan pencerahan dari aspek ini.

Sehingga ke saat ini, saya berpegang kepada pendapat bahawa mereka hilang. Mati? Saya tidak tahu. Allah lebih mengetahui. 

Sesungguhnya, tidak bergerak satu zarah pun tanpa izin dan kuasaNya. Wallahu'alam.



No comments:

Post a Comment


Copyright to NOR ADILAH
Designed by UMIESUEstudio 2015