Saturday 15 March 2014

3 Kegunaan Air Beras

Teks: Nor Adilah Ahmad Shokori

Sebelum memasak nasi, kita akan membasuh beras sekurang-kurangnya tiga kali. Ini bermakna setiap kali basuhan, air tersebut akan dibuang. Sayang rasanya kalau air beras dibuang begitu saja, sedangkan boleh dimanfaatkan dalam beberapa perkara.

1. Siram pokok
Air beras boleh digunakan untuk menyiram pokok. Selalunya pokok yang kerap disiram akan tumbuh lebih subur. Baru-baru ini, saya guna air beras untuk menyiram pokok limau kasturi dan hasilnya alhamdulillah. Pokok nampak lebih 'segar' dan berbuat lebat berbanding sebelumnya. 

2. Cuci muka
Selain itu air beras juga boleh digunakan untuk tujuan kecantikan. Air ini boleh digunakan sebagai pencuci muka. Biarkan air tersebut kering di wajah. Selepas dibilas dengan air biasa, kulit akan terasa lebih bersih dan segar. Tanpa sebarang kandungan bahan kimia. Pastinya selamat dan semulajadi. Insya-Allah.

3. Kuah tomyam
Bagi kebayakan tukang masak yang berasal dari Thailand, penggunaan air beras dalam masakan khususnya tomyam, bukanlah sesuatu yang pelik dan aneh. Selain menjimatkan, air beras mempunyai rasa lemaknya yang tersendiri. 

Selamat mencuba.

No comments:

Post a Comment


Copyright to NOR ADILAH
Designed by UMIESUEstudio 2015