Friday 14 March 2014

Ujian Ibarat Sehelai Kertas

Teks: Nor Adilah Ahmad Shokori
Gambar: Google



Ujian ibarat sehelai kertas. Berapa berat sehelai kertas? Ringan bukan? Kertas yang sama kita angkat dan pegang selama 15 minit. Apa rasanya? Rasa berat kan? Bagaimana kalau kita pegang selama 3 jam? Sudah pasti kita akan rasa sangat-sangat berat.

Begitulah dalam kehidupan ini. Ujian yang Allah berikan kepada kita sebenarnya sangat ringan cuma kita tidak mahu melepaskannya. Apabila kita lepaskan ujian tersebut, kita akan rasa tenang, lapang dan ringan (hati dan akal).

Hidup kita ini tidak lepas dari diuji. Allah sentiasa menguji kita hambaNya. Setiap saat dan ketika. Baik ujian dalam bentuk kesusahan mahu pun kesenangan. Bezanya, kita lebih terkesan dengan ujian yang hadir dalam bentuk kesusahan dan kepayahan.

Ini kerana kita merasa sakit dan derita akibat ujian tersebut. Kita merintih dan mengeluh. Jarang berlaku ketika kita senang kita bermuhasabah. Ramai yang apabila diuji dengan kesenangan, mula lupa diri. 

Tapi bila kita susah, kita dekat dengan Allah. Kita akrab dengan sejadah. Allah panggil kita 'pulang' melalui jalan yang susah.

Sesungguhnya daripada Allah kita datang dan kepada Allah jualah kita akan dikembalikan. Wallahu'alam.



No comments:

Post a Comment


Copyright to NOR ADILAH
Designed by UMIESUEstudio 2015