Wednesday 19 March 2014

Rezeki Telur Itik

Teks: Nor Adilah Ahmad Shokori
Gambar: Nor Adilah Ahmad Shokori




Kutip 550 Biji Telur Itik Setiap Hari. Tajuk yang tertera pada salah satu artikel dalam akhbar Sinar Harian semalam.

Cerita kejayaan sering kali membuatkan kita rasa teruja. Saya sifatkan beliau telah pun berjaya. Berjaya dalam erti kata mengubah nasib dan kehidupan keluarga. Justeru, amatlah tidak wajar jika kita cuba membuat perbandingan dengan individu lain yang menjana pendapatan berjuta-juta.

Kehidupan yang serba kekurangan memaksa beliau berusaha keras demi untuk menyara sembilan orang anaknya yang masih belajar. Bagi memastikan kelangsungan hidup mereka sekeluarga, beliau melakukan pelbagai kerja kampung di samping menanam padi.

Dek kesempitan hidup, salah seorang anaknya terpaksa menolak tawaran untuk melanjutkan pelajaran ke luar negara. Sebagai seorang bapa, beliau sedih dan kecewa kerana tidak mampu untuk menanggung pengajian anaknya di sana.

Mengimbas kembali penglibatannya dalam bidang ini adalah hasil bantuan penghulu kampung yang prihatin dengan nasibnya dan anak-anak. Beliau memperoleh sumbangan daripada pihak kerajaan negeri iaitu sebanyak 50 ekor itik. 

Kini jumlah itik yang diternak berjumlah 700 ekor yang menyebabkan beliau tidak menang tangan mengutip 550 biji telur setiap hari di bendang seluas 16 hektar.

Selain menjual telur itik mentah, isterinya turut menghasilkan telur asin sebagai salah satu cara meningkatkan lagi pendapatan mereka. Nilai tambah ini ternyata memberikan pulangan berganda buat mereka kerana pendapatan tidak hanya bergantung kepada hasil jualan telur mentah dan sayur-sayuran sahaja. 

Selain mereka berdua, anak-anak turut sama menggembleng tenaga dalam menguruskan perniagaan dan pertanian milik ibu bapa mereka. Pastinya gandingan orang lama dan baru akan merancakkan lagi perniagaan keluarga ini.

Kejayaan tidak datang bergolek. Berkat usaha dan doa yang tidak henti, maka mereka berjaya meloloskan diri daripada paras kemiskinan tegar. Perniagaan ini jika diurus dengan baik pasti akan berkembang ke tahap yang lebih tinggi. Insya-Allah. 







No comments:

Post a Comment


Copyright to NOR ADILAH
Designed by UMIESUEstudio 2015