Monday 3 March 2014

Sepasang Mata

Teks: Nor Adilah Ahmad Shokori
Gambar: Google

Saya kenal Kak Ana ketika dalam perjalanan ke dewan kuliah. Orangnya sangat lemah-lembut sehinggakan saya rasa segan dengannya. Saya cuba bercakap dengan nada yang perlahan sepertinya tapi tak berjaya. 

Kami sama-sama mengikuti kelas pengajian Al-Quran di masjid. Di situlah saya melihat Kak Ana dari sudut pandang yang berbeza. Apabila tiba gilirannya untuk membaca ayat kelima surah Al-Mulk, langsung tidak kedengarannya suaranya.


Pelik saya kerana kelas sunyi sepi dan beliau masih lagi membisu seribu bahasa. Tatkala saya ke belakang saya lihat badannya bergetar manakala air matanya turun ibarat hujan. Tudungnya basah dengan air mata. 

Dalam nada yang tersekat-sekat, beliau berjaya menghabiskan bacaannya. Selepas kelas tamat, saya benar-benar ingin bertanya kepadanya namun tidak terluah dengan kata-kata. Tidak wajar rasanya untuk saya bertanya ketika itu kerana usia perkenalan kami belum pun mencecah seminggu.

Peristiwa yang sama berulang apabila saya menyertai usrah yang dikendalikan olehnya. Saat tahajud, saat sendirian membaca Al-Quran begitulah keadaan dirinya. Tanpa perlu bertanya, jawapan sudah tersedia di hadapan saya. Mata itu bukan mata biasa.

Mata itu ialah mata yang menangis kerana takutkan Allah. Bagaimana mungkin saya tidak cemburu dengan sepasang mata itu? Saya ingin memiliki mata seperti itu. 

Daripada Ibnu Abbas r.anhuma katanya, aku telah mendengar Rasulullah SAW bersabda. “Dua (jenis) mata yang tidak akan disentuh oleh api neraka: Mata yang menangis akibat ketakutan kepada Allah dan mata yang tidak tidur berjaga di jalan Allah.” (At-Tirmizi).

Wallahu'alam.

No comments:

Post a Comment


Copyright to NOR ADILAH
Designed by UMIESUEstudio 2015