Wednesday 26 March 2014

Hidup Mulia atau Mati Sebagai Syuhada

Teks: Nor Adilah Ahmad Shokori
Gambar: Google





Dalam tempoh 20 minit, 529 orang dihukum mati. Satu hukuman yang tragik dan langsung tidak masuk akal. Zalim. 



Demi untuk mencapai matlamat, mereka sanggup menghalalkan segala bentuk perlakuan mereka. Pemerintahan kuku besi dalam memastikan mereka kekal berkuasa di mana hak rakyat telah dinafikan sama sekali.

Malangnya, dunia antarabangsa langsung tidak bersuara. Malah, berita ini seolah-olah terpinggir dari liputan media.





Dalam pada itu, Sheikh Muhammad Hassan menyelar keputusan yang dibuat oleh mahkamah Mesir dan memberikan amaran keras kepada mereka.

Beliau berkata, "Allah akan memberikan istidraj (kelebihan untuk melalaikan) kepada orang-orang yang zalim ini sehingga mereka terus berada dalam kegelapan. Janganlah kamu terpedaya dengan kekuatan, kekuasaan serta kezaliman kamu. Dimanakah mereka yang zalim dahulu serta pengikut mereka? Dimanakah Firaun dan Hamman? Tidak ada seorang pun daripada mereka yang terselamat."

Sheikh Hassan menambah, "Berapa ramai orang yang diberikan kelebihan oleh Allah tanpa mereka sedari bahawa mereka adalah dalam golongan yang dimurkai Allah."

Sementara kenyataan yang dikeluarkan oleh Ikhwanul Muslimin menggambarkan tekad dan kesediaan mereka untuk meneruskan perjuangan di bumi Mesir.  Berikut adalah sebahagian kenyataan yang dikeluarkan oleh mereka:

Hukuman sebegini keras hanya akan menggandakan tekad revolusioner dan mengukuhkan keazaman mereka dalam meneruskan usaha utama menamatkan rampasan kuasa dan menghadapkan setiap seorang penjenayah yang mencabul hak dan kebebasan rakyat Mesir ke muka pengadilan, untuk mencapai hukuman yang adil.

Dengan hukuman sekeras ini, komander-komander kudeta pengkhianat dan para sekutu mereka cuba untuk memaksa Revolusi Mesir jauh dari landasan perjuangan yang aman. Tetapi ini tidak akan berlaku, dengan izin Tuhan. Revolusi kami akan kekal aman. Dan sekali lagi, ketidakadilan ini, penindasan dan dendam kesumat pihak junta hanya akan menguatkan keazaman dan hati kami dan menggandakan tekad kami untuk menewaskan junta tentera pengkhianat, dan mengembalikan kebebasan, maruah dan kedaulatan kami.

Detik penentuan sudah semakin hampir, dengan izin Tuhan. Dan penindas yang zalim akan bertemu takdir kesudahan akhir mereka.



Malah Dr Muhammad Badie' iaitu Musyidul Am Ikhwanul Muslimin telah menulis sepucuk surat dari dalam tahanan. 

"Tuhanmu telah berkehendak untuk mengumpulkan orang-orang yang benar dalam satu kelompok, dan orang-orang yang batil dalam satu kelompok lain, sebagaimana tuhan telah mengumpulkan Musa a.s dan kebenaran bersama pengikut-pengikutnya, seperti Firaun dan kebatilan bersama-sama pengikutnya sehingga apabila tidak tinggal apa-apa pilihan atau cara dan jalan dihadapan para pengikut kebenaran melainkan hamparan laut yang luas dan para tentera dibelakang mereka, maka kemenangan dari Allah akan turun menyelamatkan kebenaran dan para pengikutnya sekaligus menghancurbinasakan kebatilan dan pengikut-pengikutnya.

Yakinlah bahawa kemenangan itu telah hampir dan pengikut-pengikut kebatilan masih menjunjung kebatilan mereka, sedang pengikut-pengikut kebenaran menjunjung syariat mereka untuk membezakan kedua kelompok tadi, maka Allah akan memberi kemenangan kepada kebenaran dan pengikut-pengikutnya, dan menenggelamkan kebatilan berserta pengikut-pengikutnya"

Ini bukan omongan kosong kerana mereka tahu apa yang menanti mereka kelak. Menang atau kalah bukan soalnya. Sama ada hidup mulia atau mati sebagai syuhada.

"Sesungguhnya Allah telah membeli dari orang-orang mu'min, diri dan harta mereka dengan memberikan syurga untuk mereka. Mereka berperang pada jalan Allah; lalu mereka membunuh atau terbunuh. (Itu telah menjadi) janji yang benar dari Allah di dalam Taurat, Injil dan Al-Quran. dan siapakah yang lebih menepati janjinya (selain) dari Allah? Maka bergembiralah dengan jual-beli yang telah kamu lakukan itu, dan itulah kemenangan yang besar" (Surah At-Taubah: ayat 11)




No comments:

Post a Comment


Copyright to NOR ADILAH
Designed by UMIESUEstudio 2015