Friday 21 March 2014

Mati Itu Pasti

Teks: Nor Adilah Ahmad Shokori
Gambar: Google

Saya masih gagal untuk melelapkan mata sedangkan jam telah pun menginjak ke angka 3. Di sebelah katil tok saya, ada seorang pesakit buah pinggang yang ditemani oleh anaknya.

Beliau nampak lebih bertenaga berbanding ketika dimasukkan ke wad pada hari pertama. Saya melihat perubahan positif yang ditunjukkan olehnya. Lebih sihat dan bertenaga.

Beliau sudah mula bercakap walaupun dalam nada yang tersekat-sekat. Saya memerhatikan beliau tidur dengan lena, begitu juga dengan anaknya. Kemudian, saya pandang wajah tok saya, beliau juga lena. Lena dalam koma.

Siling hospital saya tenung lama. Kepala ligat berfikir macam-macam perkara. Tidak saya sangka, kami sekeluarga bakal diduga sedemikian rupa, mengubah seluruh kehidupan kami sekeluarga. 

Saya tersentak apabila tiba-tiba saja wad berubah wajah. Jika tadi hanya kedengaran suara ceria jururawat yang berbual sesama mereka, kini suara itu bertukar cemas. Mereka kalut dalam senyap. 

Tirai dipasang menghalang pandangan saya. Ketika itu cuma kedengaran suara doktor yang memberi arahan. Saya tidak pasti apa yang berlaku. Penuh dengan tanda tanya.

Lima minit berlalu, si anak dipanggil. Apabila saya terdengar doktor menyebut dengan jelas 3.40 pagi, mata saya terus terarah pada jam di dinding. Fahamlah saya, pesakit sudah tiada.

Telahan saya tepat. Itulah perkara pertama yang saya nampak ketika tirai dibuka. Sekujur tubuh yang tidak lagi bernyawa. 




Mati itu pasti. Tidak akan pernah lewat meskipun sesaat. Rasanya baru siang tadi doktor menyatakan beliau sudah boleh pulang ke rumah sehari dua lagi. Beliau benar-benar pulang, tapi kepulangannya ke hadrat Ilahi.

Kita semua akan mati. Walau sejauh mana kita pergi. Walaupun sekuat mana kita berlari. Hanya kepada Allah kita akan kembali.

Wallahu'alam.





No comments:

Post a Comment


Copyright to NOR ADILAH
Designed by UMIESUEstudio 2015