Monday 6 January 2014

Rezeki Penoreh Getah

Teks: Nor Adilah Ahmad Shokori

Kisah di bawah ini adalah daripada seorang tua yang saya kenal. Ketika mudanya, dia bekerja keras demi untuk membesarkan anak-anaknya. Pelbagai pekerjaan dilakukan untuk mencari sesuap nasi. Salah satunya adalah menoreh getah.

Ceritanya lagi, setiap penoreh diperuntukan beberapa batang pokok untuk ditoreh setiap hari atau pun disebut ‘satu nama’ yang merujuk kepada seorang pekerja. Berbeza dengan dirinya yang menoreh atas ‘dua nama’. Ini bermakna jumlah pokok getah yang perlu ditorehnya adalah sekali ganda banyaknya berbanding orang lain.

Ramai yang ketawa, tidak kurang juga yang memandang sinis keupayaan dirinya. Dia tidak menghiraukan cakap-cakap orang sekeliling. Biar apa pun kata mereka dia tidak kisah. Tidak ada suatu pun yang mustahil dalam hidupnya.

Apabila tiba saat mengambil wang upah bagi hari tersebut, semua terdiam. Dia telah berjaya menyudahkan kerja-kerjanya sama seperti orang lain. Dia bekerja bagaikan lipas kudung, sangat laju dan pantas. Bayangkan dengan beban kerja melebihi orang lain, dia berjaya menyudahkannya pada waktu yang sama seperti mana penoreh-penoreh lain yang menoreh atas ‘satu nama’.

Rasa ingin tahu saya membuak-buak. Apakah rahsianya?

Dengan rasa rendah dirinya dia bercerita. Saat dia melangkah untuk bekerja, tidak lekang di bibirnya lafaz Subhanallah Walhamdulillah Walailahaillallah Wallahuakbar. Sepanjang masa itulah yang dilagukannya. Tidak ada yang lain. Dengan izin Allah, semua kerja-kerja menoreh dan mengutip susu getah dapat disiapkan dalam tempohnya. Langsung tidak terasa penat.

Nah, inilah zikir yang diajarkan oleh Rasulullah SAW kepada anaknya iaitu Fatimah. Kata Rasulullah SAW zikir ini adalah lebih baik berbanding hamba yang dipinta oleh Fatimah untuk meringankan kerjanya.


Wallahu’alam.

No comments:

Post a Comment


Copyright to NOR ADILAH
Designed by UMIESUEstudio 2015