Monday 27 January 2014

Nasi Kerabu Tanpa Budu

Teks: Nor Adilah Ahmad Shokori
Gambar: Google




Nak makan nasi kerabu tak? Kalau nak, Kak Biey belikan.

Nak. Tapi saya tak nak budu. Dalam nasi tu letak budu kan?

Haha. Nasi kerabu tentu la ada budu. Kenapa tak nak budu?

Saya pernah baca majalah Ujang kalau tak silap saya. Masa tu saya kecil lagi. Tapi saya ingat dalam tu ada cerita pasal proses buat budu, dari mula sampai akhir. Sejak tu saya tak minat dengan budu.

Sedap la budu, mek. Dia yang tak pernah makan cakap tak lalu.

Saya tak lalu sebab saya baca dalam komik tu ikan bilis diperam dengan kepala dan isi perut sekali. Sedangkan kat rumah, saya ditugaskan oleh mak saya untuk buang kepala dan isi perut ikan bilis. Jadi, persepsi saya kalau ada dua benda ni maksudnya tak elok. Jangan salah faham. Bukan budu je yang saya tak makan Kak Biey, sambal tumis ikan bilis pun kalau dimasak sekali dengan kepala dan isi perutnya saya tak makan.

Kartun sungguh la mu ni Dila.


Hehe. 

Nak buat macam mana. Saya antara orang yang terpengaruh dengan kartun. Bayangkan dengan hanya membaca komik, kesannya terbawa-bawa hingga sekarang. Kuat sungguh pengaruh kartun. Dalam kartunnya, ada ilmu dan nilai yang dikongsikan dengan pembaca. 





No comments:

Post a Comment


Copyright to NOR ADILAH
Designed by UMIESUEstudio 2015