Sunday 29 December 2013

Allah Sebaik-baik Penjaga

Teks: Nor Adilah Ahmad Shokori


Wan mulai resah. Tengahari nanti dia perlu ke masjid untuk solat Jumaat. Nak diharapkan pembantu rumah untuk menjaga anaknya, pembantu rumah sudah pun cabut lari. Isteri pula tidak dibenarkan bercuti. Hendak dibawa bersama ke masjid, anaknya Ihsan tidak tahu hendak duduk diam. Ke mana saja perginya ketika orang mula bersolat nanti. Buntu.

Penat berfikir Wan tertidur bersama-sama dengan anaknya. Sayup-sayup terdengar suara emak berbisik di telinganya.

“Bangunlah Wan. Pergilah solat Jumaat. Jangan risau, jangan bimbang. Anakmu itu Allah yang jaga. Sesungguhnya Dialah sebaik-baik pemelihara.” ujar emaknya.

Wan terjaga. Ihsan masih lagi tidur di sisinya. Wan bingkas bangun menuju ke bilik air untuk berwuduk. Jiwanya terasa tenang. Segalanya diserahkan bulat-bulat kepada Allah.

Enjin dihidupkan lalu keretanya laju menuju ke masjid. Fikirannya dikosongkan daripada memikirkan perihal anaknya di rumah. Tidak ada lagi gundah gulana seperti sebelumnya.

Usai menunaikan solat Jumaat, dia bergegas pulang ke rumah. Berdebar-debar pula rasanya untuk pulang ke rumah. Sampai sahaja di rumah dia meluru ke arah pintu. Sebaik pintu dibuka, dia melihat anaknya masih lagi diulit lena. Hanya kalimah syukur yang mampu dilafazkan. Alhamdulillah.

Yakinlah bahawa bantuan Allah sangat dekat. Jika kita berusaha mencari keredhaan Allah nescaya Allah akan membuka jalan keluar bagi setiap masalah. Subhanallah.





No comments:

Post a Comment


Copyright to NOR ADILAH
Designed by UMIESUEstudio 2015