Tuesday 7 January 2014

Jangan Berbisik


Teks: Nor Adilah Ahmad Shokori


“Dah nak balik ke? Jangan balik lagi. Kita duduk sembang-sembang dulu boleh?” beliau tersenyum.

Saya pelik dengan permintaan itu tetapi sukar untuk saya menolak. Tidak ada ada rasa curiga dengan permintaannya yang luar biasa. Saya ternanti-nanti juga apa yang akan disampaikan oleh beliau.

Beliau lebih banyak bercerita. Sesekali apabila ditanya saya menjawab sepatah dua. Segan nak bercakap lebih-lebih kerana beliau guru saya. Saya fikir beliau hanya ingin meluangkan masa berborak dengan saya. Dalam hati terselit bangga.

Ketika saya meminta izin untuk balik, beliau berkata dengan nada yang cukup lembut sambil tangannya menepuk bahu saya. Serta-merta saya teringat kesilapan saya pada hari tersebut. Terjawab sudah mengapa Ustazah Maziah mengajak saya berborak petang itu.

Terlayar di fikiran saya apa yang berlaku semasa tiba giliran saya untuk mengaji di hadapan ustazah. Belum pun sempat saya memulakan bacaan, seorang rakan berbisik di telinga saya. Walaupun tidak ada suara yang keluar dari mulut saya, tetapi perbuatan kami itu rupa-rupanya diperhatikan oleh guru saya.

Saya menyangka ustazah tidak sedar apa yang berlaku kerana beliau sedang menyemak bacaan beberapa orang pelajar yang lain. Ketika itu saya berasa perbuatan saya adalah betul. Kalau salah sekali pun, bukanlah salah saya. Orang lain yang berbisik di telinga saya, bukan saya yang berbisik kepadanya. Lagi pun, saya cuma mendengar. Apalah salah saya?

Sesi pembelajaran selepas itu berjalan seperti biasa. Tidak kelihatan riak kurang senang atau pun marah di wajah ustazah terhadap perbuatan yang telah saya dan rakan lakukan.  Dalam diam, rupa-rupanya ustazah mencari masa yang sesuai untuk menegur.

“Adilah, Rasulullah SAW melarang dua orang berbisik di hadapan seorang yang lain. Kalau sedang duduk bertiga (tiga orang), janganlah dua orang ini berbisik-bisik di hadapan yang seorang yang lain. Takut yang seorang lagi sedih.” Kata ustazah.

Ayat yang mudah dan terus sampai kepada maksud yang sebenarnya. Cukup untuk membuatkan saya sedar dan faham tanpa menjatuhkan air muka saya. Terima kasih ustazah.



Astaghfirullah. 

No comments:

Post a Comment


Copyright to NOR ADILAH
Designed by UMIESUEstudio 2015