Friday 10 January 2014

Semuanya Sedekah

Teks: Nor Adilah Ahmad Shokori

Jiran             :Tok Ngah, buah-buah kat kebun tu habis orang curi.

Tok Ngah      :Takpa la. Aku anggap sedekah.

Jiran     :Ada yang binatang makan. Sayang la buah-buah tu biar macam tu ja. Kalau jual tu boleh untung banyak tu.


Tok Ngah :Tak kira la burung ka, musang ka, aku anggap sedekah saja la. Kalau hampa teringin nak makan, ambil la. Aku tanam pokok-pokok tu semua untuk anak cucu aku makan. Buah-buah tu banyak, tak larat nak makan. Aku bukan nak buat jual.

Itu satu-satunya kebun buah-buahan yang Tok Ngah ada ketika itu. Tapi Tok Ngah tidak berkira. Tidak pernah bimbang soal rezeki. Semuanya dianggap sedekah. Tidak perlu susah hati dengan apa yang terjadi.

Allah ganti rezekinya. Walaupun nampak macam orang susah dengan hanya berbasikal ke mana-mana. Rezeki Tok Ngah tidak pernah putus. Ladang kelapa sawit, estet getah, bendang dan banyak lagi.

Oh, mudahnya menjemput rezeki!



Astaghfirullah.

No comments:

Post a Comment


Copyright to NOR ADILAH
Designed by UMIESUEstudio 2015