Saturday 28 June 2014

Tip Memasak Di Bulan Ramadan

Teks : Nor Adilah Ahmad Shokori
Gambar : Google

Assalamualaikum.

Ramadan bukan tentang soal makan semata-mata tetapi tidak boleh dinafikan bahawa makanan adalah sebahagian daripada komponen puasa. Kita disuruh berpuasa dan kita juga disuruh untuk berbuka. Malah, kita juga disunatkan untuk bersahur.

Yang salahnya apabila juadah menjadi keutamaan kita melebihi segalanya. Seolah-olah Ramadan adalah pesta juadah bukan lagi pesta ibadah.


Salah satu sebab saya ingin berkongsi tip memasak adalah supaya kita dapat merancang masa untuk memasak supaya dapat menghidangkan juadah untuk seisi keluarga meskipun dalam waktu yang pendek terutamanya pada hari-hari kerja. 

Jadi, waktu-waktu mustajab untuk berdoa contohnya sebelum masuk waktu berbuka dapat dimanfaatkan dengan sebaik-baiknya dan tidak dibiarkan berlalu begitu saja kerana terlalu sibuk di dapur. 

Semua tip ini saya peroleh hasil daripada rakan-rakan di Facebook dan  blogger.

Antara yang menarik perhatian saya adalah entri Tip Dapur Di Bulan Ramadan oleh blogger masakan yang tidak asing lagi iaitu Che Mat Gebu. Tip-tip yang diberikan sangat membantu menyenangkan kerja-kerja di dapur. Sememangnya tulisan Che Mat di blog www.tiffinbiru.com tidak asing lagi bagi mereka yang meminati bidang masakan termasuklah saya yang merupakan pembaca senyap blog beliau.

Setiap orang mempunyai cara tersendiri bagi memastikan bahawa juadah yang dihidangkan adalah hasil air tangan ibu walau sesibuk mana pun para isteri dan ibu-ibu ini bekerja. Apa yang dapat saya simpulkan, kebanyakan mereka menyediakan bahan-bahan asas untuk memasak lebih awal dan dalam kuantiti yang banyak.

1. Cili kering - rebus dan mesin cili kering bersama air, kemudian campurkan minyak sebelum disimpan di dalam peti sejuk.

2. Bawang putih/bawang merah/bawang besar - kisar bawang-bawang tersebut secara berasingan (dengan air). Selepas itu letakkan minyak dan garam ke dalam bawang yang telah dikisar. Simpan dalam bekas yang bertutup sebelum dimasukkan ke dalam peti sejuk.

3. Kupas bawang-bawang yang diperlukan (bawang putih/merah/besar) siap-siap. Simpan dalam peti sejuk. Bawang ini hanya perlu dihiris jika ingin digunakan dalam masakan. (Tidak perlu kupas banyak-banyak).

Ada juga yang sahabat saya yang lebih suka memasak makanan lebih awal. Ini contoh perkongsian oleh sahabat saya di Facebook.




Cukuplah sekadar itu. Letak banyak-banyak nanti makin pening dibuatnya. Hehe. Kurangkan juadah, tingkatkan ibadah.

Wallahu'alam.




No comments:

Post a Comment


Copyright to NOR ADILAH
Designed by UMIESUEstudio 2015