Monday 2 June 2014

Kenapa Hanya 9/10 Punca Rezeki Daripada Perniagaan?

Teks : Nor Adilah Ahmad Shokori

"Lambat datang kelas hari ni Din? Kelas dah start setengah jam, baru kamu sampai."

"Boleh saya duduk dulu ustaz? Penat la ustaz. Hari ni banyak sangat order. Saya bawa motor habis laju dah tu."

"Kamu berniaga ayam kan? Hebat kamu ni, bisnes ayam sambil sambung master. Kamu semester berapa?"

"Ya, ustaz. Saya bisnes ayam segar. Siapa nak beli ayam, boleh order dengan saya. Promote sikit ye ustaz? Siap delivery lagi. Ni semester akhir ustaz. Ustaz tolong doa saya lulus. Ustaz pun tolong la bagi saya lulus paper ustaz."

Gelak.

"Bagus Din. Saya suka kamu berniaga. Sembilan per sepuluh rezeki daripada bidang perniagaan. Tapi kamu tahu tak kenapa tak disebut sepuluh per sepuluh rezeki ada dalam bisnes? Kalau banyak sangat rezeki tu, lebih baik sebut sepuluh per sepuluh saja kan?"

"Satu per sepuluh lagi dalam kerja makan gaji ustaz. Kalau sepuluh per sepuluh, maknanya orang makan gaji tiada rezeki pula," balas Din berseloroh.

"Itu satu sisi, masih ada sisi yang lain untuk kita kutip sebagai peringatan. Satu per sepuluh ini ingatan dan amaran untuk para peniaga supaya jujur dalam bisnes. Rezeki yang banyak memang Allah tetapkan melalui jalan bisnes. Disebabkan mengejar rezeki yang banyak inilah yang menyebabkan ramai menyeleweng. Jangan menipu dan ambil kesempatan atas pelanggan. Ingat amaran Allah kepada peniaga yang tidak amanah. Di mana tempat untuk mereka ini?" tegas ustaz dengan wajah yang cukup serius.

"Saya tak menipu pelanggan, ustaz. Kadang saya lebihkan timbangan untuk mereka."

"Alhamdulillah. Senang hati saya. Ada satu lagi perkara yang saya nak tanya kepada kamu? Kamu tahu tak ayam kalau sembelih pun boleh jadi bangkai? Jaga-jaga bab ni. Saya selalu tengok dekat pasar, ramai yang berniaga ayam ambil mudah hal ni."

"Cuba ustaz huraikan, saya kurang jelas," Din nampak keliru.

"Kamu sembelih sendiri ayam atau siapa yang buat?"

"Saya ada pekerja. Kalau tak menang tangan, baru saya tolong," Din menjelaskan.

"Ok, kamu sembelih ayam lepas tu ayam (yang telah disembelih) kamu lempar ke dalam bakul. Kamu sembelih lagi, lempar lagi masuk bakul. Macam tu prosesnya kan, berulang-ulang kali? Sampai penuh bakul. Betul tak?"

"Kamu pasti ayam yang kamu sembelih mati kerana disembelih? Atau sebenarnya ayam yang kamu sembelih itu belum sempat mati kerana disembelih tapi mati kerana dihempap oleh ayam-ayam lain di atasnya. Pendek kata mati kerana sesak nafas."

"Tak pastilah ustaz. Saya tak check pun."

"Din, kamu kena ambil tahu tentang ni. Balik nanti tolong check. Cari jalan dan cara untuk pastikan betul-betul. Kita nak cari rezeki yang halal. Buat apa kalau kita senang dunia, akhirat esok kita merana. Saya nak pesan kepada kamu, kamu kena mengaji ilmu agama juga, jangan mengaji bab dunia saja ye."

--------------------------------------------------------------------
 
Selamat datang pelajar Jun 2014, Alhamdulillah menghala 1000 pendaftaran. 11 guru online dedikasi bertugas. Boleh sertai mana-mana kelas berikut:

1. Kelas asas blog dan penulisan
2. Kelas asas blog mula bisnes
3. Kelas penulisan kreatif
4. Kelas borong telekung solat.
5. Kelas akaun online offline
6. Kelas penulisan ebook pertama
7. Pendaftaran agen makanan sunnah (kurma, tin, zaitun,etc) projek duit raya 
http://projekduithariraya.blogspot.com/
8. Tempahan blog bisnes
9. Pendaftaran pengurus online
10. Boleh beriklan dengan kami puatan 700 blog.
Keterangan ada di sini ww.akademibekerjadirumah.com juga baca di sini, 
Pendaftaran dan pertanyaan boleh terus melalui saya.
Facebook : Nor Adilah
Email       : noradilah.ahmadshokori@gmail.com
SMS         : 016 - 461 4541
 



No comments:

Post a Comment


Copyright to NOR ADILAH
Designed by UMIESUEstudio 2015