Friday 27 June 2014

Anak Ayah

Teks : Nor Adilah Ahmad Shokori
Gambar : Google

Minggu lepas singgah makan di sebuah restoran. Sementara menunggu makanan sampai, sempat juga memerhatikan gelagat budak perempuan dalam lingkungan umur 5-6 tahun.

Saya senyum, dia kenyit mata. Nakal! Kebetulan masa tu keadaan lengang. Jadi sukalah dia boleh melompat dan berlari. Sesekali dengar suara si ayah menegur. Tetapi si anak buat tak kisah.

Duduk dan makan secubit, sambung balik main. Si ayah pula nampak letih dengan baju kerja masih tersarung di badan. Tengah seronok berlari, dia terjatuh. Bulat mata si ayah memandang anaknya. Boleh nampak aura naganya.

Si anak ni bijak. Bingkas bangun meluru ke arah ayahnya. Lalu dipeluk dan dicium pipi ayahnya kiri dan kanan sambil menjerit, "I love you daddy!"




Cair terus hati si ayah. Meleret senyumannya. Pandai betul anak perempuannya mengambil hati.

Kembali ke tempat duduknya untuk makan. Namun mulut kecil itu tidak berhenti mengomel. Berselang seli dengan pelbagai lagu yang dinyanyikan dengan versi sendiri.

Ada ketikanya dua beranak ini suap-menyuap. Kemudian ayah mengelap pipi anak yang comot dan si anak juga melakukan hal yang sama kepada ayahnya. Rasa macam sedang menonton watak Anjali Junior dan Rahul.

Comel betul!

Segala puji dan puja hanya untuk Allah, tuhan yang Maha Berkuasa. Dialah yang mencampakkan rasa kasih sayang dan cinta dalam diri dan hati manusia. Wallahualam.

No comments:

Post a Comment


Copyright to NOR ADILAH
Designed by UMIESUEstudio 2015