Saturday 23 November 2013

Guru Oh Guru

Teks: Nor Adilah Ahmad Shokori
Gambar: Google


Kamu biadap!

Terkedu saya mendengarnya. Apatah lagi kata-kata itu meluncur laju daripada mulut seorang guru. Kata-kata itu tidak ditujukan kepada saya, malah saya juga tidak berada di dalam situasi tersebut. Saya hanya orang luar yang secara tidak sengaja terdengar guru muda itu melabel pelajarnya dengan label yang negatif.




Saya yang tidak ada kena mengena pun terkesan, apatah lagi pelajar-pelajar lain yang turut berada di dalam kelas itu. Saya tidak bersetuju dengan apa yang telah berlaku walau apa pun alasannya.

Saya tidak dapat membayangkan perasaan pelajar tersebut. Walau seteruk mana pun perbuatan seseorang pelajar, guru tidak sewajarnya menuturkan ayat yang kasar dan keras seperti itu. Emosi pelajar tersebut pasti tercedera.

Ada solusi yang lebih baik dalam mengangani pelajar yang corot akhlaknya. Carilah kebaikan yang dikerjakan olehnya dan pujilah perbuatannya. Pendekatan yang jauh lebih mudah yang membawa kebaikan kepada semua pihak. Cuma kata kuncinya ialah sabar. Sabar itu indah tetapi bukan mudah.

Semua orang berpeluang untuk menjadi baik. Janganlah kita menjadi orang yang menutup terus pintu untuk mereka berubah ke arah kebaikan. Hakikatnya kekerasan tidak akan mengubah apa-apa dan hanya memburukkan lagi keadaan.


Wallahu’alam.



No comments:

Post a Comment


Copyright to NOR ADILAH
Designed by UMIESUEstudio 2015