Thursday 26 December 2013

Bersedekah Dengan Makanan

Teks: Nor Adilah Ahmad Shokori


Kisah ini terjadi di sebuah kampung yang terletak di Pulau Pinang. Seorang surirumah bernama Halimah mempunyai kisah menarik tentang sedekah. Di kampungnya, dia digelar Maksu Limah.

Maksu Limah mempunyai amalan sedekah yang amat unik. Dia seorang yang suka menjamu orang makan. Anaknya yang tinggal di asrama sejak berumur lima tahun tidak pernah pulang ke asrama dengan tangan kosong. Maksu Limah akan memasak dalam kuantiti yang banyak untuk dibawa balik oleh anaknya ke asrama dan dinikmati bersama teman-temannya.

Begitulah juga keadaannya apabila dia melawat anaknya di asrama. Perjalanan yang jauh dengan hanya menaiki motosikal bersama suaminya tidak pernah menjadi penghalang untuk dia meneruskan kebiasaannya itu. Raga motosikal suaminya sentiasa sarat dengan makanan.

Rutin Maksu Limah tidak terhenti sekadar itu. Setiap kali berkunjung ke rumah sesiapa sahaja pasti dibawanya buah tangan. Kebiasaannya jika tidak berkesempatan untuk memasak, Maksu Limah akan membeli di mana-mana gerai yang disinggahi.

Pernah suatu hari, ketika menziarahi seorang saudaranya di hospital Maksu Limah datang bersama anak dan menantunya dengan beg plastic penuh di tangan. Apabila ditanya mengapa dia membawa begitu banyak makanan, katanya untuk ahli keluarga pesakit yang menunggu di hospital.

Aturan hidup Allah untuk Maksu Limah sangat istimewa. Berkat amalannya yang suka bersedekah, Allah memberikan kehidupan yang bahagia dan tenang buat mereka sekeluarga. Pencapaian cemerlang anaknya sejak dari zaman pra-persekolahan sehingga sekarang cukup membanggakan. Hari ini anaknya menjadi sebutan di peringkat daerah dan negeri atas bakat yang dimiliki dan prestasi terbaiknya sebagai guru dan jurulatih bahasa.

Wallahu’alam.

Astaghfirullah.



No comments:

Post a Comment


Copyright to NOR ADILAH
Designed by UMIESUEstudio 2015