Thursday 14 November 2013

Berbaik Sangkalah

Teks : Nor Adilah Ahmad Shokori


Saya berjalan dari satu baris ke satu baris. Perlahan-lahan di celah-celah orang ramai mengharap agar ada yang kasihan lalu diberikan sedikit ruang. Saya sudah tidak peduli dengan jelingan tajam dan pandangan yang kurang menyenangkan tatkala saya memohon agar diberi sedikit laluan untuk saya terus melangkah ke hadapan.


Separuh ruang sudah saya terokai namun tidak ada yang bersimpati. Dalam hati saya memohon bersungguh-sungguh. Saya yakin Dia Maha Mendengar. Cuma ada beberapa baris yang masih berbaki. Mata saya melingas mencari kalau-kalau ada baki tempat duduk yang masih belum diisi. Saya menoleh kiri dan kanan mengharap ada ruang yang saya terlepas pandang.


Nafas dihela panjang. Bukan rezeki saya di sini. Tatkala saya pasrah dan menyerah, nun jauh di barisan hadapan sekali, ada seseorang sedang melambai-lambai dan mengisyaratkan agar saya duduk di sisinya. Saya lihat di situ padat. Masihkah ada ruang untuk saya? Getus hati kecil saya.


Saya turutkan langkah kaki. Apabila saya sampai kepadanya, dia mengalihkan posisi. Dia yang tadinya duduk bersila, mengecilkan duduknya supaya ada ruang untuk saya. Sungguh saya terharu. Tadi saya sangka, dia hanya pentingkan dirinya. Mana tidaknya, dengan keadaan sesak begitu, dia dengan senang hatinya menjamu selera. Isi begnya dikeluarkan satu persatu. Di hadapannya ada roti, yogurt dan kurma.


Apa pun saya bersyukur kerana Allah memakbulkan doa saya. Malah diberinya lebih baik daripada yang saya pinta. Tidak lama selepas itu saya terdengar bunyi bising. Dalam baris yang sama terdapat beberapa orang sedang bertengkar. Saya tidak tahu puncanya kerana bahasa itu cukup asing di telinga saya.


Saya lihat wanita di sebelah saya itu cuba meleraikan pertengkaran yang berlaku sambil tangannya ligat menyimpan makanan yang dikeluarkan tadi. Pertengkaran itu berakhir apabila wanita yang membantu saya tadi memanggil salah seorang yang terlibat untuk duduk di sisinya. Saya tahu ruang yang ada terlalu sempit jadi saya memilih untuk menginjak ke depan. Tambahan pula saiz badan saya yang paling kecil antara semua, tidak ada salahnya saya berkorban sedikit supaya masing-masing punya tempat untuk duduk.


Persepsi saya terhadap wanita di sebelah saya ini telah berubah 360 darjah. Meski tiada segaris senyuman pun di wajahnya, ternyata dia seorang yang baik hatinya. Wajahnya sangat bersahaja. Senyum tidak, masam pun tidak. Awalnya saya sangka dia rakyat tempatan dengan berdasarkan kepada makanan dan pakaiannya. Apatah lagi dia seorang yang tinggi lampai. Saya silap. Setelah mendengar perbualannya di telefon, tahulah saya dia berasal dari negara yang paling ramai penduduknya di dunia.


Dua jam kemudian, orang ramai mula beredar. Di barisan hadapan itu tinggal kami berdua. Dia melunjurkan kaki ke hadapan. Sambil mengurut-urut perlahan. Saya tersenyum melihat perlakuannya. Saya tidak faham sepenuhnya apa yang diucapkan, yang saya tahu malam sebelumnya dia mendaki gunung menjejak sejarah.


Dia akhirnya berlalu meninggalkan saya sendirian di situ. Ada dua pelajaran besar yang saya dapat saya kutip. Pertama, yakin dan harap semata-mata kepada Dia yang Maha Esa. Kedua, bersangka baiklah dengan manusia.


Wallahu’alam.

Astaghfirullah.


No comments:

Post a Comment


Copyright to NOR ADILAH
Designed by UMIESUEstudio 2015