Thursday 14 November 2013

Ikhlas

Teks: Nor Adilah Ahmad Shokori

Bismillah.
Dua hari lepas, Dr. Zulkifli Al-Bakri yang menjadi tetamu jemputan dalam rancangan 30 Minit Ustaz Don ketika menghuraikan tajuk wakaf, beliau turut mengaitkannya dengan kepentingan ikhlas. Beliau bercerita tentang kisah seorang raja pada zaman dahulu yang ingin membina sebuah masjid yang hebat di negaranya. Walau bagaimana pun, raja tersebut mahu agar pembinaan itu dibiayai dengan wang dan hartanya sahaja.

Justeru, tenaga kerja pun dikerahkan untuk membina masjid tersebut sebagai mana yang dikehendaki oleh raja. Setelah masjid itu siap dibina, baginda ingin mengabadikan namanya pada masjid tersebut. Namun pada malamnya, baginda bermimpi di mana dalam mimpinya baginda diarahkan agar menamakan masjid tersebut dengan nama seorang wanita.

Baginda tercari-cari siapakah pemilik nama tersebut. Lalu baginda memanggil pembesar-pembesarnya lalu ditanya kepada mereka jika ada di antara ahli keluarga mereka yang mempunyai nama yang sama seperti yang diilhamkan melalui mimpi kepada baginda. Malangnya, tidak ada seorang pun di kalangan mereka yang mempunyai nama yang serupa.

Maka dihebahkan kepada rakyat jelata berkenaan hal itu dan ditawarkan ganjaran kepada sesiapa yang dapat memberi maklumat tentang pemilik nama tersebut. Diringkaskan cerita, akhirnya baginda dipertemukan dengan seorang wanita tua yang telah uzur dan miskin.

Baginda bertanya kepadanya adakah wanita tua ini ada memberikan apa-apa sumbangan dalam pembinaan masjid tersebut? Kata wanita tua ini tadi, dia tidak mempunyai apa-apa harta untuk disumbangkan. Tenaga juga telah tiada.

Cuma kebetulan pekerja yang terlibat dalam pembinaan masjid itu akan melalui jalan di hadapan rumahnya, jadi disediakan untuk mereka satu tempayan berisi air untuk mereka minum. Para pekerja ini akan singgah untuk minum setiap kali mereka dalam perjalanan pergi dan balik.

Lihatlah betapa Allah menerima amal baiknya dan memuliakannya. Walaupun jika dilihat dengan mata kasar, raja tersebutlah yang paling layak untuk menamakan masjid tersebut dengan namanya. Sementelah baginda yang menyumbang secara langsung dalam pembinaan  masjid itu,  namun Allah mengangkat seorang wanita yang terlalu jauh perkaitaannya dengan pembinaan rumah Allah itu.

Hanya Allah sahaja yang layak menilai keikhlasan hambaNya kerana ikhlas adalah suatu perkara yang tidak boleh diukur. Tidak juga boleh dilihat dengan mata kasar. Bahkan Imam Al-Ghazali sendiri menggambarkan ikhlas itu ibarat seekor semut hitam di atas batu hitam pada waktu malam yang kelam.

Wallahu’alam.

Astaghfirullah.

No comments:

Post a Comment


Copyright to NOR ADILAH
Designed by UMIESUEstudio 2015