Thursday 21 November 2013

Hendak Seribu Daya

Teks: Nor Adilah Ahmad Shokori


Ketika saya tiba di Pasar Kemboja itu, mereka sudah mahu pulang. Mereka menjinjit beg plastik berisi barangan yang dibeli secara borong di situ. Saya dapat mengagak  yang beg itu sarat berisi pakaian.

Ya, mereka memborong barangan itu untuk berjualan di kilang tempat mereka bekerja. Saban minggu mereka akan datang ke pasar itu dengan menaiki bas untuk mendapatkan stok. Saya difahamkan mereka akan mengedarkan barangan tersebut kepada rakan-rakan yang lain untuk dijual di tempat kerja masing-masing.

Siapa mereka ini? Mereka itu adalah pendatang asing yang datang ke Malaysia untuk mencari rezeki. Keberadaan mereka di sini nampaknya bukan sekadar makan gaji malah lebih daripada itu. Mereka nampak kilang tempat mereka bekerja itu bukan sekadar tempat mereka makan gaji semata-mata namun lebih daripada itu. Kilang itu adalah lubuk duit mereka.

Saya pasti sebelum mereka memutuskan untuk menjual barang-barang tersebut, mereka melakukan sedikit kajian. Mereka mengkaji berdasarkan pemerhatian terhadap gelagat dan perbualan pekerja di kilang tersebut khususnya dalam kalangan wanita yang gemar berbelanja dan pada masa yang sama suka bergaya. Mereka berniaga bersungguh-sungguh. Bahkan mereka mengambil tahu perkembangan fesyen di negara ini. Tidak hairanlah jika mereka menyebut perihal tudung Fareeda, Datuk Siti dan sebagainya. Rasanya orang seperti mereka berilah apa sahaja mereka mampu menjualnya.

Sayang sekali rakyat tempatan yang bekerja di kilang bertahun-tahun lamanya tidak menggunakan kesempatan yang ada meski pun ruang dan peluang sudah terbuka luas di depan mata. Kalau pun ada, mungkin hanya seorang dua. Kebanyakannya selesa dengan apa yang ada, cukuplah sekadar makan gaji. Tidak perlu bersusah payah memikirkan soal modal, stok dan sebagainya.

Apa pun pokok pangkalnya adalah diri sendiri. Hendak seribu daya, tidak hendak seribu dalih. Kejayaan itu milik sesiapa sahaja yang sanggup berusaha secara luar biasa. Insya-Allah.


Wallahua’alam.
Astaghfirullah.



No comments:

Post a Comment


Copyright to NOR ADILAH
Designed by UMIESUEstudio 2015