Saturday 5 October 2013

Seorang Ibu


Teks     : Nor Adilah Ahmad Shokori
Gambar : Google


“Ada mata pandang, ada telinga dengar, ada mulut diam. Masa arwah pakcik ada dulu, dia pesan macam tu la. Hidup ni bukan lama mana dah pun. Jangan duk berkelahi dengan anak menantu. Duk elok-elok.”

Dia merenung jauh. Bagai ada sesuatu yang tersimpan jauh di sudut hati.

“Makcik pun tak kisah. Allah bagi masa lapang banyak, bukan duk kena buat kerja apa lagi dah. Anak-anak pun dah lepas semua. Kita pun umur pun dah hujung-hujung ni. Buat amal ibadat la. Dulu-dulu nak pulun, kalut dengan anak-anak kecik. Kita doa yang baik-baik sudahlah untuk depa.”




Muka itu tak beriak.

“Pada makcik, jadi la pagi-pagi anak mai jenguk. Petang balik kerja dia singgah. Makcik selesa duk rumah sendiri. Lagi pun senang nak pi mengaji ka, dengar orang baca kitab ka. Seronok boleh duk keluar tengok pokok-pokok, ayam, itik. Boleh duk keluar peluh, badan pun sihat. Kalau duk saja tak buat apa pun, rasa macam nak demam jugak.”

Saya biarkan saja makcik itu berkata-kata.

“Mintak maaf nak. Makcik cakap banyak.”

“Eh, tak pa makcik. Tak ganggu pun. Saya pun tak buat apa.” Saya senyum.

Sebelum pulang, saya katakan kepadanya.

“Makcik untung sebab ada anak yang soleh dan menantu yang solehah.” Saya hulurkan tangan bersalam dengan dia sebelum saya meminta diri untuk pulang.

Saya lihat matanya berkaca. Adakah saya tersalah kata? Ya Allah ampunkanlah saya andai kata-kata saya tadi menghiris hatinya.

Sebelum saya melangkah saya sempat menjeling menantunya yang duduk di hujung kerusi panjang itu. Sejak dari tadi dia di situ. Sibuk dengan telefon di tangan. Alangkah beruntungnya dia kerana mendapat ibu mertua yang baik hati.

Kepala saya sarat dengan persoalan. Niat saya cuma sekadar menyapa apabila makcik itu duduk di sebelah saya. Seingat saya, saya cuma bertanya dua perkara. Pertama, makcik tinggal di mana? Kedua, adakah makcik datang dengan anak? Tidak saya sangka, pertanyaan yang hanya sekadar untuk berbahasa basi bertukar menjadi sesi luahan hati. Barangkali perkataan ‘anak’ itu menjentik hati tuanya.

Terima kasih ya Allah kerana mendidik aku melalui makcik tua itu. Sungguh halus teguranmu ya Allah. 



Astaghfirullah.

No comments:

Post a Comment


Copyright to NOR ADILAH
Designed by UMIESUEstudio 2015