Thursday 12 February 2015

Tukang Urut Dengan Pendapatan Hampir RM10,000 Sebulan

Teks      : Nor Adilah Ahmad Shokori


Bagi seorang bekas pesakit strok seperti ayah saya, menjadi rutinnya setiap minggu untuk berurut dengan seorang tukang urut yang dikenali sebagai Pak Man.

Pak Man cuma seorang lelaki biasa dalam lingkungan usia 60-an yang dulunya gemar bermotosikal ke mana-mana.

Apa yang menariknya, walaupun ramai yang berminat untuk menggunakan khidmatnya, dia tidak 'sapu' semua. Dia memilih siapa pelanggannya.

Dia sendiri tahu apa yang dia mahu. Matlamatnya jelas. Dia ingin membantu mereka yang mempunyai masalah kesihatan yang serius supaya dapat menikmati hidup yang lebih baik. Suatu kepuasan bagi dirinya apabila melihat perubahan positif yang dialami oleh para pelanggannya selepas beberapa sesi urutan dilakukan.




Hati mana yang tidak gembira, melihatkan mereka yang asalnya hanya terbaring di atas katil, kemudiannya sudah mampu untuk duduk meskipun hanya di atas kerusi roda (dengan izin Allah). Tidak ada yang lebih membahagiakan kecuali apabila para pelanggannya menyatakan rasa syukur kerana dapat beribadat dengan lebih sempurna.

Sememangnya Pak Man sudah tidak menang tangan. Justeru, jika ada yang inginkan khidmatnya bagi masalah yang biasa contohnya sekadar lenguh-lenguh badan, maka Pak Man terpaksa menolak permintaan tersebut. Malah, permintaan yang datang dari serata ceruk tanah air hatta oleh orang-orang kenamaan sekalipun terpaksa ditolaknya.

Bagi Pak Man cukuplah berkhidmat di sini. Itu pun ramai lagi yang masih menanti. Bak lirik lagu kumpulan Ukays, "Kalau ku pilih di sana, di sini akan terluka."

Dalam hal ini, saya puji tindakannya. Dia tidak mudah gelap mata. Bukan wang yang menjadi sandaran utama. Walaupun upah yang bakal diterimanya jauh lebih lumayan jika mahu dibandingkan dengan apa yang diperolehinya pada masa sekarang.

Namun begitu, kerja-kerja mengurut ini bukanlah mudah. Selain berbekalkan kemahiran sedia ada, tugas ini menuntut kudrat yang bukan sedikit. 

Jumlah pelanggannya setiap hari sejumlah 10 orang di mana setiap pelanggan akan menjalani tempoh berurut lebih kurang sejam setengah dengan kadar upah RM 40 seorang (biasanya pelanggan akan beri lebih). 

Jadi, secara puratanya, pendapatan kasarnya setiap bulan hampir mencecah RM 10,000 sebulan. (RM 40 x 10 orang x 23 hari)

Selain itu, Pak Man juga menjual minyak angin buatan sendiri dan ada kalanya dia turut menjual madu lebah.

Kerjaya ini bukan semua orang mampu melakukannya. Keluar rumah seawal pagi dan masih mengurut hingga ke tengah malam.  Cukup meletihkan. Tidak hairanlah apabila Pak Man kini mengupah anaknya sebagai pemandu.

Dengan cara begini, dia dapat berehat seketika sebelum tiba ke destinasi seterusnya. Rezeki Allah ada di mana-mana untuk sesiapa saja yang sanggup berusaha kerana yang bulat tidak akan datang bergolek, yang pipih tidak akan datang melayang.

Saya segan mahu ambil gambar Pak Man. Nanti-nantilah ya?



No comments:

Post a Comment


Copyright to NOR ADILAH
Designed by UMIESUEstudio 2015