Monday 9 February 2015

Tiga Sayap

Teks : Nor Adilah Ahmad Shokori


Imam Abdul Rahman Al-Mahdi merupakan seorang lelaki yang pintar dan luas pengetahuannya. Walaupun begitu, beliau seorang yang sangat merendah diri.

Kelebihan yang dimiliki olehnya menjadi buah mulut pelbagai lapisan masyarakat di kota itu. Ramai yang sangat ingin berguru dengannya terutamanya raja. Baginda mahu agar puteranya dididik oleh Imam Abdul Rahman Al-Mahdi.

Salah seorang putera yang pernah menuntut ilmu dengan beliau bernama Putera Jaafar bin Sulaiman. Pernah satu ketika putera ini bertanya kepada gurunya (Imam Abdul Rahman Al-Mahdi).

"Bukankah manusia ini makhluk yang paling mulia?"

"Ya," jawab gurunya.

"Kalau begitu, Allah telah memuliakan manusia dan menciptakan kita sebagai manusia sebagai sebaik-baik kejadian. Oleh itu wahai Imam, saya ingin sangat nak tahu bagaimana agaknya rupa Allah s.w.t?"


Putera itu menyambung lagi.


"Saya membayangkan..."

"Cukuplah wahai anakku," Abdul Rahman memintas kata-kata anak muridnya.

"Mengapa Imam tidak benarkan saya terus bercakap?" tanya Putera Jaafar meminta penjelasan daripada gurunya.

"Tidakkah kamu membaca firman Allah bahawa, tidak ada yang sepertiNya?"

"Saya tahu, Imam. Tapi saya cuma ingin membayangkan saja."

"Kalau macam tu, jawablah soalan saya. Sekiranya kamu boleh menjawab soalan saya, maka saya akan menerima imaginasi kamu itu."

"Baiklah, saya setuju. Tanyalah."

"Ulama mentafsirkan ayat - Sesungguhnya dia telah memperlihatkan tanda-tanda (kekuasaan) Tuhannya yang paling besar iaitu bahawa sesungguhnya Rasulullah s.a.w. telah melihat Jibril dengan 600 sayap. 

Sekarang, gambarkan kepada saya tentang makhluk yang mempunyai tiga sayap. Kamu juga kena beritahu kepada saya di mana letaknya sayap yang ketiga itu."

"Saya tak pernah nampak makhluk macam tu. Tengok pun tak pernah, macam mana saya nak bayangkan, wahai Imam."

Abdul Rahman Al-Mahdi tersenyum.

"Jika kamu tidak boleh menceritakan tentang makhluk, macam mana pula kamu nak jelaskan tentang penciptaNya?"

"Benar katamu wahai guruku. Kamu berjaya membetulkan kesilapan saya dan meyakinkan saya. Saya bersyukur kerana menjadi salah seorang pelajarmu."


Pengajaran:

Gunalah akal untuk berfikir tentang kejadian dan ciptaan Allah s.w.t dan jangan gunakan akal untuk berfikir tentang zat Allah. Sebaik-baik fikir ialah fikir yang membawa kita hampir kepada Allah s.w.t



No comments:

Post a Comment


Copyright to NOR ADILAH
Designed by UMIESUEstudio 2015