Friday 27 February 2015

Hari Jumaat - Kenapa Disunatkan Mandi ?

Teks      : Nor Adilah Ahmad Shokori
Gambar : Google



Kredit : alkahfi.com.my

Hari Jumaat macam ini, selalunya orang yang paling bising di rumah saya ialah arwah tok ayah. Pasti akan kedengaran dua soalan wajib ini.

"Dah potong kuku?"

"Dah mandi sunat Jumaat ka belum?"

Biasanya tidak ada jawapan balas sebab jawapannya tok ayah sudah tahu. Kalau tidak disuruh, pastinya tidak akan buat. 

Sama juga halnya pada pagi hari raya Aidilfitri dan Aidiladha. Saya selalu terlupa. 

Kadang-kadang saya sudah siap mandi dan keluar bilik air. Tetapi tetap disuruhnya saya mandi sekali lagi gara-gara saya tidak berniat untuk mandi sunat.

Biasalah budak-budak. Patah balik juga ke bilik air sambil mulut mengomel, "Sunat kalau tinggal tidak berdosa, cuma tidak dapat pahala."

Dari luar bilik air saya dengar suara tok ayah. Kuat.

"Kalau buat lagi baik. Allah suka, nabi (s.a.w) sayang. Buat ja la, bukan kena keluaq duit sekupang pun."

Dalam hati saya, "Alamak tok ayah dengaq la."

Saya membesar bersama pesanan tersebut tanpa tahu hikmah di sebaliknya. Tidak terlintas untuk bertanya.

Dalam video Ustaz Ismail Kamus tentang Kelebihan Hari Jumaat, beliau berkongsi tentang,

"Apabila berada pada hari-hari istimewa dalam Islam iaitu pada hari raya Aidilfitri dan Aidiladha serta hari Jumaat kita disunatkan untuk mandi.

Kenapa mandi pada hari-hari tersebut sunat hukumnya?

Sebabnya pada hari tersebut kita akan berada di tempat yang ramai orang berkumpul (untuk solat). Jadi, mesti jaga kebersihan diri. Sunat berwangi-wangian supaya orang lain berasa selesa dan tidak terganggu dengan bau kita."

Oh, indahnya Islam sehingga hal sebegitu pun dijaga.

Wallahu'alam.



No comments:

Post a Comment


Copyright to NOR ADILAH
Designed by UMIESUEstudio 2015