Saturday 28 December 2013

Berhenti Merokok

Teks : Nor Adilah Ahmad Shokori


Puluhan tahun menjadi perokok bukanlah suatu perkara yang mudah untuk berhenti. Tok ayah saya mula merokok sejak zaman mudanya. Sebagai seorang ayah, dia tidak mahu anaknya menjadi perokok sepert dirinya.

Saya tidak tahu bagaimana tok ayah saya berhenti merokok. Seingat saya, adik saya yang dalam lingkungan  lima ke enam tahun sentiasa menujukan pantun untuknya. Adik saya menghafal pantun dua kerat yang tertera di dinding sebuah klinik kesihatan.  Jadi setiap kali adik saya melihat tok ayah saya memegang rokok, adik saya akan mula berpantun.

Ayam berkokok di atas batang,
Hisap rokok penyakit datang.

Pantun ini menjadi siulan adik saya. Tok ayah saya sekadar senyum mendengar pantun tersebut. Hari demi hari, tok ayah saya mula mengurangkan bilangan batang rokok yang dihisapnya setiap hari. Lama juga masa yang diambil untuk dia mengorak langkahnya yang pertama. 

Dia membuat perubahan sedikit demi sedikit. Jika dahulu dia menghisap dua tiga batang rokok setiap hari, kemudian dia menghadkan kepada satu batang rokok sahaja. Dia cuba menyesuaikan diri dengan situasi itu. Tidak boleh lebih daripada sebatang. Tok ayah saya berusaha mendisiplinkan dirinya. Kelakar juga melihat dirinya yang terpaksa 'berjimat' dengan sebatang rokok untuk hari tersebut.

Berbulan-bulan lamanya tok ayah mengguna pakai cara tersebut. Tidak memilih untuk berhenti secara mengejut. Dia konsisten dan fokus terhadap apa yang ingin dicapai. Setelah dapat membiasakan dengan situasi itu, yang saya kira telah pun mencapai sasaran yang ditetapkan oleh dirinya sendiri. Dia mengatur strategi seterusnya.

Kali ini, matlamatnya adalah sebatang rokok untuk dua hari, setelah itu dipanjangkan kepada tiga, empat, lima dan seterusnya. Semua perubahan ini tidak berlaku sekelip mata. 

Kemuncaknya, dia meninggalkan terus kebiasaanya menghisap rokok yang telah pun sebati dalam dirinya sejak sekian lama. Keputusan berhenti merokok dibuat tanpa desakan sesiapa. Dia juga tidak pernah menyuarakan hasratnya berbuat demikian.

Dalam diam dia bergelut melawan ketagihannya. Paling ketara dalam usahanya menangani ketagihan tersebut, dia menghabiskan berpuluh-puluh biji gula-gula dalam sehari. Berminggu-minggu lamanya hal ini berlanjutan. Alhamdulillah, pada akhirnya dia berjaya. Hidup bebas tanpa rokok.


No comments:

Post a Comment


Copyright to NOR ADILAH
Designed by UMIESUEstudio 2015