Thursday 26 December 2013

Tekun Berusaha Menjemput Rezeki

Teks: Nor Adilah Ahmad Shokori


Sebagai seorang Islam saya turut berbangga dengan kejayaan dan kemajuan yang dikecapi olehnya. Bukan mudah untuk bersaing dalam perniagaan yang didominasi oleh  bukan Islam. Pada peringkat awal pembukaan farmasinya saya agak pesimis.

Masakan tidak, di tempat yang sama terdapat beberapa buah farmasi yang lain. Ada juga farmasi di situ yang terpaksa ditutup kerana tidak mampu bersaing dan mengalami kerugian. Sedih pula rasanya melihat situasi tersebut.

Berkat kesungguhan pemiliknya, hari ini dia menyemai hasilnya. Seorang yang sangat merendah diri sehingga ada kebanyakan pelanggan yang langsung tidak mengecam bahawa dia adalah pemiliknya. Pernah ada seorang pelanggan bertanya, “Orang duk sebut Najwa, Najwa. Yang mana satu Najwa?”

Seorang pelanggan lain pula menyampuk, “Tu yang kat depan tu la Najwa.” Najwa, pemilik farmasi itu hanya ketawa.

Kejayaannya hari ini tidak datang bergolek. Banyak pengorbanan yang telah dilakukan dan banyak juga cabaran yang terpaksa ditempuhinya. Kedudukan farmasinya bertentangan dengan stesen bas sudah tentu memudahkan orang ramai berkunjung ke premisnya. Kekangan terbesar adalah tempat letak kenderaan yang terhad. Silap parking, kita boleh disaman hatta pada hujung minggu sekali pun.

Namun itu bukan halangan untk pelanggan terus berkunjung ke farmasi tersebut. Premis satu pintu itu tidak pernah lengang. Sentiasa saja ada pelanggan yang keluar masuk. Lebih-lebih lagi pada waktu malam.

Kepelbagaian produk antara tarikan utama pelanggan ke farmasinya. Sebutlah apa sahaja produk kesihatan semuanya ada dijual. Sesetengah barangan terpaksa disusun hingga mencecah siling. Tambahan pula harga yang ditawarkan lebih rendah jika dibandingkan dengan tempat-tempat lain. Tidak hairanlah farmasi tersebut turut bertindak sebagai pembekal barangan kesihatan kepada beberapa farmasi yang lain.

Perniagaannya mampu pergi lebih jauh. Menjadi satu-satunya farmasi di kawasan itu yang beroperasi 365 hari setahun meskipun ketika sambutan Hari Raya Aidilfitri dan Aidiladha. Tidak sukar untuk bertemu dengan pemiliknya kerana dia banyak menghabiskan masa di situ. Ini fasa dirinya berkuli. Akan tiba waktunya dia hanya perlu duduk goyang kaki.

Ada beberapa perkara yang boleh dilakukan untuk menambah nilai kepada perniagaannya sekarang. Salah satunya dengan menawarkan kad keahlian kepada para pelanggan di samping mendapatkan premis yang lebih besar supaya lebih banyak barangan dapat ditawarkan kepada para pelanggan sesuai dengan permintaan dan keperluan masyarakat setempat.

Wallahu’alam.

Astaghfirullah.



No comments:

Post a Comment


Copyright to NOR ADILAH
Designed by UMIESUEstudio 2015