Teks :
Nor Adilah Ahmad Shokori
Gambar : Google
Semalam
hangat tentang kisah peniaga atas talian yang tidak mahu memulangkan duit baki
kepada pelanggan.
Dahulu,
saya berasa aneh dengan cara pemulangan duit baki yang diamalkan oleh majoriti
peniaga. Lebih-lebih lagi peniaga makanan.
Sumber : nazcollection.wordpress.com
Beli air
90 sen, kita bagi RM1. Bakinya 10 sen. Dapatnya? Dua biji gula-gula Hacks warna
hitam (selalunyalah). Andai baki 20 sen, kadang-kadang dapat lima biji
gula-gula atau tisu (pek kecil).
Saya yang
ketika itu baru pandai mengira, terkebil-kebil memandang juruwang di kaunter.
Hairan saya, bukankah sepatutnya yang diberi adalah duit syiling.
Kenapa
pula dibagi gula-gula? Saya tidak berminat untuk beli gula-gula. Apatah lagi
gula-gula hitam yang 'pedas' itu. Dalam terpaksa, ku relakan jua.
Ambil
juga walau tidak puas hati. Duit kita kan?
Saya
lihat orang lain tidak ambil pusing. Perkara biasa dan sudah macam satu budaya
pula dalam masyarakat kita.
Saya juga
tidak terkecuali. Hanyut dibawa arus. Tidak ada lagi isu yang saya bangkitkan.
Saya juga perasan, sekarang sudah tidak ada lagi hal-hal sebegini.
Sehinggalah,
pada tahun 2011 ketika kembali menyambung seorang pengajian pensyarah saya
menimbulkan isu ini.
"Pernah
tak dulu-dulu kamu beli barang, kalau ada baki sekupang dua (10-20 sen), tauke
kedai tu tak bagi duit baki. Dia bagi coklat (gula-gula) kat kamu?"
soalnya kepada saya dan rakan-rakan sekelas.
"Ingat-ingat,"
jawab kami terangguk-angguk.
"Tak
boleh macam tu, kalau pembeli tak reda. Hatta sesen sekali pun kita kena
bagi balik. Akad jual beli hanya sah bila kedua-dua pihak penjual dan
pembeli saling meredai. Kita tak mau beli coklat, dia buat kita terpaksa
beli. Tak sah jual beli tu."
Terjawab juga kemusykilan yang bersarang di benak saya sekian lama. Saya
sangka hal ini tidak lagi berlaku di mana-mana. Namun, tahun berikutnya, saya
mengalami situasi yang sama. Kali ini bukan di tanah air sendiri tetapi di
Mekah.
Bezanya
di sana, tidak semua orang reda dengan transaksi secara 'paksa' ini. Apabila
duit baki perlu dipulangkan ada nilai sen di dalamnya, secara automatiknya
juruwang akan memberikan coklat sebagai ganti.
Ada
pelanggan yang bertegas mahukan duitnya dan menolak diberi coklat sebagai
ganti. Saya masih ingat, sebelum berlalu pelanggan tersebut berkata kepada
juruwang tersebut, "Haram. Haram." Sambil meninggalkancoklat
tersebut di kaunter.
Peniaga
punya pilihan untuk memudahkan mereka dan juga pelanggan. Jika begitu
polisinya, genapkan saja harga barangan jualan. Peniaga tidak perlu menyediakan
duit syiling dan pelanggan juga senang hati.