Monday 5 May 2014

Sediakan Payung Sebelum Hujan

Teks: Nor Adilah Ahmad Shokori
Gambar: Google

Selalu sangat kita dengar pepatah sediakan payung sebelum hujan. Kalau hujan turun baru kita cari payung, alamatnya basah kuyuplah kita.

Samalah juga halnya dengan keadaan kewangan kita. Ramai orang tidak bersedia berdepan dengan segala macam kemungkinan pada masa hadapan. Contoh terdekat, GST.

Tanya diri kita, sejauh mana kita bersedia? Dengan GST yang hampir pasti akan dilaksanakan dan kita terpaksa menanggung kos sara hidup yang semakin menjerut kewangan kita.

Dalam situasi sekarang pun, kos sara hidup sudah cukup tinggi dan makin meningkat setiap hari. Ramai yang rasa selesa dengan satu sumber pendapatan yang mereka ada.

Agensi Kewangan dan Pengurusan Kredit (AKPK) mencadangkan agar rakyat Malaysia membuat kerja sampingan untuk menambah pendapatan. Ini susulan jumlah rakyat negara ini yang mempunyai masalah kewangan agak ramai.

Baru-baru ini saya ada terbaca dalam sebuah akhbar seorang bapa kepada mangsa tragedi MH370 yang terpaksa bekerja sebagai pengawal keselamatan untuk menampung kehidupan. Kesian kan?


Dengan usianya yang sebaya ayah kita, masih lagi perlu bekerja. Bukan kerja tetap pula, kerja sambilan yang upahnya dibayar mengikut jam bekerja. Ada kerja, ada duit. 



Tidak ada sesiapa pun yang meminta tragedi ini berlaku. Beliau sendiri tidak menduga bahawa anak yang selama ini tempat mereka sekeluaga bergantung harap hilang tanpa khabar berita, tidak tahu entah di mana.

Kita pula bagaimana? Sampai bila kita ingin bersikap tunggu dan lihat? Masa tidak pernah menunggu kita. Jangan tunggu sampai tahap kewangan kita parah, baru kita ingin bertindak. 

Orang berjaya, mereka bertindak luar biasa. Mereka tidak bertangguh. Orang gagal, mereka bertindak biasa-biasa. Mereka luar biasa bertangguh. 

Jangan hanya bergantung harap kepada satu punca pendapatan saja. Keadaan hari ini memerlukan kita mempunyai dua sumber pendapatan sebagai sokongan (back up).

Jom jadi orang luar biasa. Apa yang membezakan kita adalah tindakan. Ambil peluang untuk menjana pendapatan tambahan supaya kita tidak menyesal di kemudian hari.



No comments:

Post a Comment


Copyright to NOR ADILAH
Designed by UMIESUEstudio 2015