Sunday 12 January 2014

Berurut dengan Duit Syiling

Teks: Nor Adilah Ahmad Shokori

Saya tak pernah tengok orang mengurut menggunakan duit syiling. Tapi beberapa tahun yang lalu, saya melihat seseorang melakukannya. Ketika itu ayah saya terlantar di hospital akibat serangan strok. Seorang pelawat yang menziarahi ayah saya meminta izin untuk mengurut tangan kiri ayah saya yang masih lemah dan kebas.

Tidak seperti urutan tradisional yang biasa kita lihat, urutan dilakukan dengan menggunakan duit syiling.  Setelah bahagian tersebut disapu dengan minyak angin, dia memulakan urutan daripada bahu hingga ke hujung jari. Duit syiling 10 sen itu ditekan pada urat-urat lengan supaya aliran darah menjadi lebih lancar.

Urutan tersebut tidak mengambil masa yang lama sekitar 10 hingga 15 minit sahaja. Pelawat yang berasal daripada Kemboja itu bercerita bahawa di kampung halamannya tidak ada minyak angin. Mereka hanya menggunakan minyak tanah untuk mengurut dan sebagainya.

Bila tengok cara dia mengurut nampak macam tak kuat mana. Tapi kesan-kesan lebam lepas berurut tu memang nampak jelas sampaikan kami takut kalau doktor tanya macam-macam. Lepas berurut tu ayah saya kata rasa kebas dah kurang sikit. Alhamdulillah.

Kalau diharapkan rasa kebas itu hilang seratus peratus tentulah sesuatu yang mustahil. Ini bukan magik. Bak kata tok saya, penyakit ni mai macam ribut tapi dia pi macam semut.

No comments:

Post a Comment


Copyright to NOR ADILAH
Designed by UMIESUEstudio 2015