Saturday 7 February 2015

Hak Pengguna - Jangan Berdiam Diri

Teks : Nor Adilah Ahmad Shokori


Dua tiga bulan yang lepas, emak saya membeli sebuah dapur baru bagi menggantikan dapur lama yang telah rosak. Sebelum ini kami tidak pernah menghadapi sebarang masalah sama ada dengan barang yang dibeli mahu pun dengan pihak penjual.


Segalanya nampak tidak kena sejak dari awal lagi. Selepas membuat tempahan dan membayar deposit, emak saya bersetuju agar dapur tersebut dihantar ke rumah dua hari kemudian. 



Keesokan harinya, emak saya dihubungi oleh Penolong Pengurus cawangan tersebut yang memaklumkan bahawa penghantaran akan dibuat pada hari itu. 



Emak saya menolak dengan baik kerana ada urusan di luar yang perlu diselesaikan. Lagi pun, tidak ada sesiapa di rumah.



Bosan didesak berulang kali maka emak saya mengalah dan perancangan asal untuk keluar terpaksa ditangguhkan. Namun, yang dinanti tidak kunjung tiba. 


Apabila emak menelefon ke cawangan tersebut, emak dimaklumkan bahawa mereka tidak mempunyai kenderaan untuk membuat penghantaran seperti dijanjikan.



Penantian berakhir setelah beberapa jam menunggu, dapur tersebut dihantar ke rumah. Setelah urusan jual beli selesai dan mereka pulang, barulah emak saya sedar bahawa dapur tersebut tidak disertakan dengan kad jaminan (warranty card) dan resit yang diberikan pula bukanlah resit rasmi yang sepatutnya diterima oleh pelanggan.



Maklum balas yang kami terima ialah kad jaminan boleh dituntut secara dalam talian (online). Untuk kepastian, emak membuat tinjauan di beberapa kedai barangan elektrik untuk memastikan hal tersebut dan jawapan yang diterima adalah sebaliknya. 


Kecurigaan semakin bertambah. Untuk kepastian, emak bertindak menghubungi ibu pejabat syarikat tersebut untuk mengesahkan perkara itu dan jawapan yang diberikan ialah kad jaminan sepatutnya disertakan bersama-sama barangan yang dibeli. 


Oleh itu, emak sekali lagi menghubungi cawangan tersebut. Kali ini meminta agar kad jaminan diberikan. Janji hanya tinggal janji. 


Pihak cawangan tersebut bukan sahaja tidak datang pada hari yang dijanjikan malah, permintaan untuk bercakap sendiri dengan Penolong Pengurus terbabit juga ditolak dengan pelbagai alasan yang tidak munasabah.


Seboleh mungkin emak saya ingin menyelesaikan perkara ini dengan segera dan secara baik. Cuma tindakan dan layanan yang diberikan kepada emak saya selaku pelanggan sungguh mendukacitakan. Penolong Pengurus berkenaan seolah-olah cuba berlepas tangan hingga menyebabkan hal ini berlarutan.


Hanya selepas emak saya membuat aduan secara lisan kepada pihak ibu pejabat, barulah Penolong Pengurus cawangan tersebut beria-ia menghubungi emak saya melalui telefon. 


Semuanya telah terlambat. Apa jua bentuk perbincangan selanjutnya hanya akan dibuat secara terus dengan pihak ibu pejabat. 


Langkah berikutnya, saya menulis surat aduan rasmi untuk dikemukakan kepada pihak ibu pejabat untuk tindakan susulan dan penyelesaian.


Surat aduan dan salinan pembelian yang dikemukan telah diterima dan diteliti oleh pihak Perkhidmatan Pelanggan syarikat itu. Mereka meminta maaf atas apa yang berlaku dan mengakui perkara begitu tidak sepatutnya terjadi.


Berdasarkan percakapan dengan pihak ibu pejabat, emak bersetuju untuk berhubung dengan pihak cawangan di mana pembelian dibuat tetapi dengan syarat pegawai cawangan tersebut bukanlah Penolong Pengurus yang mana emak saya berurusan sebelum ini. 


Alhamdulillah, hal ini berjaya diselesaikan walaupun terpaksa melalui proses yang panjang, kami sekeluarga mengambil tindakan ini atas dua sebab utama iaitu menuntut hak sebagai pengguna dan kami tidak mahu ada orang lain mengalami nasib yang sama pada masa akan datang.


Dalam hal ini kalau diikutkan emak saya boleh membuat laporan polis kerana percakapan berbaur ugutan diucapkan oleh Penolong Pengurus tersebut kepada emak saya serta bukti pembelian yang menimbulkan rasa sangsi.


Itu antara yang alternatif kami sekeluarga fikirkan sekiranya masalah menjadi bertambah rumit dan tidak menemui penyelesaian. Namun, urusan dengan pihak ibu pejabat berjalan dengan lancar dan berhasil.


Saya sertakan surat aduan itu di sini sebagai rujukan dan panduan kepada sesiapa yang mungkin memerlukan kelak (harapnya tidaklah). Usah berdiam diri. Kita sebagai pengguna mempunyai hak. Jadilah pengguna yang bijak.



SURAT ADUAN

[Nama pengirim]

[Alamat pengirim]



Bahagian Khidmat Pelanggan

[Nama Syarikat]

(u.p.:Nama Pengawai Khidmat Pelanggan)                                                                   Tarikh




Tuan,

Aduan Tentang Pembelian Dapur Singer Tanpa Kad Jaminan (Warranty Card) dan Tanpa Resit Pembelian Rasmi Singer


Merujuk kepada perkara di atas, saya telah membeli sebuah dapur gas model ABCD di kedai XYZ cawangan CDEF dan pembelian dibuat secara tunai.


2.    Malangnya penghantaran dapur tersebut tidak disertakan dengan kad jaminan dan saya juga tidak diberikan resit rasmi XYZ.


3.       Malah, setelah penghantaran dapur diterima, saya mengesan ada lubang suspected defect pada dapur berkenaan dan meminta penjelasan Penolong Pengurus iaitu Mr.Y di samping meminta kad jaminan tetapi beliau tidak dapat memberikannya. Sebaliknya beliau memberi alasan bahawa pihak XYZ menggunakan sistem online dan kad jaminan akan dihantar ke rumah pembeli kelak.


4. Apabila saya memaklumkan bahawa saya telah menghubungi Miss  P dari Ibu Pejabat XYZ, beliau (Mr.Y) menawarkan untuk memulangkan semula duit saya (refund)  dan menyuruh saya menunggu sehingga panggilan dibuat. Namun, sejak pembelian dibuat pada 12/11/2014 sehingga sekarang, saya tidak menerima sebarang panggilan dan tidak ada wakil kedai XYZ yang datang memeriksa defect atau mengambil semula dapur itu.


5.  Saya juga terkilan dengan layanan yang diberikan oleh Mr.Y kepada saya ketika berurusan dengannya. Beliau bercakap kasar apabila dihubungi melalui telefon. Katanya kepada saya, “Awak hendak refund, buat apa lagi warranty card. Lain kali tak payah beli dapur kalau miskin.”


6.  Apabila diminta datang pada tarikh yang dijanjikan iaitu pada Jumaat, 14/11/2014 beliau marah dan mengatakan,“Awak hendak cari pasal dengan saya ke?” Status sekarang dapur tersebut masih berada di rumah saya  dan saya terpaksa pergi ke kedai XYZ yang lain untuk memastikan lubang yang dikesan sebagai defect selamat digunakan. Sedangkan menjadi tanggungjawab Mr. Y selaku penjual untuk memastikannya.


7.    Saya dengan ini mengemukakan aduan ini kerana bimbang ditipu dengan membeli dapur reject/defect. Saya juga bimbang dengan keselamatan kami sebagai pengguna apabila menggunakan dapur tersebut. Selain itu, saya juga berasa bahawa hak saya sebagai pengguna telah dinafikan untuk membuat apa-apa tuntutan kerana tidak diberikan kad jaminan dan resit rasmi XYZ dalam urusan jual beli itu. Saya juga berharap layanan ejen jualan XYZ dapat diperbetulkan kerana terlalu kasar dan tidak bertamadun.


8.  Bersama-sama ini saya sertakan dokumen-dokumen sokongan untuk rujukan dan tindakan tuan yang selanjutnya.


Sekian, terima kasih.






Yang benar,

............................................

[NAMA PENGIRIM]

[No. Telefon Pengirim]



s.k.  
Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi & Kepenggunaan (KPDNKK), Putrajaya




Thursday 29 January 2015

Takdir Mengatasi Tadbir

Teks : Nor Adilah Ahmad Shokori


Saya mungkin seperti kebanyakan 'orang akaun' yang lain, sangat berhati-hati dalam berbelanja. Bukan kedekut cuma ingin memastikan wang yang dibelanjakan tidak sia-sia.

Disebabkan saya mempunyai beberapa masalah dengan telefon sedia ada, maka saya terpaksa membuat pertimbangan untuk mendapatkan telefon yang baru. Saya mengambil masa yang agak lama untuk membuat pembelian tersebut.

Banyak perkara yang berlegar-legar di kepala saya. Apatah lagi bagi seseorang yang kurang meminati gajet seperti saya. Pada awalnya, saya hanya sekadar 'jalan-jalan' di alam maya. Tujuannya untuk mendapatkan sedikit gambaran awal sebelum beralih ke peringkat seterusnya.

Walaupun cara ini kelihatan leceh dan membuang masa, namun sedikit sebanyak membantu saya mengecilkan skop carian saya dan merancang bajet dengan lebih baik. 

Kali ini, kerja saya menjadi lebih mudah. Skop pencarian saya terarah kepada mencari telefon yang sesuai dengan bajet yang saya ada. Hasilnya, saya berjaya menyenarai pendek beberapa model telefon. 

Pencarian telefon itu berkesudahan dengan saya membeli telefon dari jenama yang langsung saya tidak ingin beli meski pun jenama tersebut sangat terkenal. Saya mempunyai alasan tersendiri setelah membaca pandangan dan ulasan individu di internet.

Mesti ada yang berfikir, 'Apalah nak beli telefon pun bukan main panjang lagi cerita.'

Lihatlah betapa gigihnya saya membuat kajian itu dan ini. Makan masa dan tenaga.

Macam mana saya boleh pergi beli jenama yang saya tidak suka? Saya masuk ke outlet hanya untuk tengok-tengok. Tidak disangka-sangka saya keluar dengan membeli salah satu model telefonnya.

Apabila takdir mengatasi tadbir.

Usaha saya sebagai manusia berusaha sungguh-sungguh dengan apa yang terdaya menurut kemampuan saya sebagai manusia. 

Demikian juga dalam hidup kita. Allah tidak suruh kita duduk dan tunggu saja. Kita disuruh bekerja dengan akal dan kudrat yang dikurnia. Sebagai manusia kita berharap apabila kita buat begini maka hasilnya akan begini.

Bagaimana jika keputusannya tidak seperti yang kita harapkan?

Marah?

Kecewa? 

Putus asa?

Tenang. Sabar. Reda dengan apa yang telah Allah tetapkan untuk kita.

“Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi pula kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu, Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui.” (Surah Al-Baqarah : 216)

Apa tindakan kita seterusnya?

Usaha dan terus berusaha. Itu tugas kita sebagai manusia. Cari guru, tambah ilmu. Ada ilmu amal selalu. Doa jangan pernah jemu. 

Doa. Usaha. Tawakal.

"Apabila kamu telah berazam (bertekad dan berusaha) maka bertawakallah kepada Allah, sesungguhnya Allah sukakan golongan yang bertawakal." (Surah Ali Imran : 159)

Wallahu'alam.



Wednesday 28 January 2015

40 Tahun Taubat Tanpa Henti

Teks : Nor Adilah Ahmad Shokori


Rasulullah s.a.w. telah menegaskan bahawa tidak beriman seseorang sehingga dia mencintai saudaranya, seperti dia mencintai dirinya sendiri.

Itulah peranan sesama muslim. Ibarat satu jasad. Cubit paha kanan, paha kiri akan terasa sakit. Bagaimana diri mampu tidur dengan lena jika salah satu anggota berasa sakit? 

Justeru, mana mungkin seorang Muslim boleh bergembira bila mana ada saudaranya lain sedang sengsara?

Ini mengingatkan saya tentang sebuah kisah yang diceritakan oleh Ustaz Zul Ramli. 

Kisahnya, pada suatu hari, ketika Shaikh Abdul Qadir Al-Jailani sedang berjalan keluar dari masjid, beliau didatangi oleh seseorang yang berlari tercungap-cungap.

Orang itu memaklumkan kepadanya bahawa bahawa Baghdad terbakar keseluruhannya. Semua rumah kedai di lorong tersebut musnah terbakar kecuali kedai Shaikh Abdul Qadir.

Apabila mendengar berita tersebut, secara spontan beliau (Shaikh Abdul Qadir) menuturkan Alhamdulillah kerana kedainya terselamat.

Beberapa ketika kemudian, beliau tersedar betapa jahat dan berdosanya beliau kerana masih boleh menyebut Alhamdulillah ketika saudara yang lain sedang diuji.

Beliau berasa malu di atas akhlak yang dipamerkannya lantas bertaubat kepada Allah selama 40 tahun tanpa henti.

Mungkin secara tidak sengaja, kita juga pernah berkata demikian. 

"Alhamdulillah, kita tak kena (musibah)."

Kita Alhamdulillah? Dalam keadaan orang lain menderita?

Renung-renungkan. Bukan kamu. Tetapi saya juga kita semua.

Wallahu'alam.



Wednesday 26 November 2014

Sehidup Semati

Teks : Nor Adilah Ahmad Shokori


Kami ini milikMu dan hanya kepadaMu kami akan dikembalikan.

Perit. Pedih. Perpisahan atas nama kematian.


Itulah takdir yang telah tertulis. Berat rasa ujian.

Belum pun reda kesedihan yang kami lalui, nenda saya menyusuli pemergian isteri tercintanya ke alam sana.

Jarak waktu yang sungguh singkat. Hanya berselang 10 hari. Bagaikan telah berjanji untuk sehidup semati.


Masih saya ingat ketika tok saya meninggal dunia, tok ayah beria-ia memujuk saya. Katanya,

"Hang sayang tok hang kan? Kalau hang ingat kat dia, baca Fatihah hadiah kat dia. Dia dah duk di tempat lebih baik."

Ketika itu, kami sama-sama menangis.

Di mata kami, tok dan tok ayah lebih daripada sekadar nenek dan datuk. Mereka juga mak dan ayah bagi kami. Tiga generasi tinggal di bawah satu bumbung sejak sekian lama. Ayah saya sendiri selaku menantu, turut terhutang budi kepada kedua mertuanya ini.

Justeru, apabila tok ayah pula pergi, kami berasa dunia ini terlalu sunyi. Hiba membungkam dalam dada. Namun, di antara semua, mak yang cukup terpukul dengan kehilangan ini. Berturut-turut tanpa kami sangka secepat ini.

Saya temui tabah tatkala menilik sirah, dalam meneguk ibrah.

Kisah Rasulullah SAW yang kehilangan bapa saudaranya yang sentiasa membela dan mempertahankannya. Namun, perginya bapa saudaranya tanpa melafazkan kalimah syahadah.

Saya dan keluarga, masih boleh mendoakan kedua-duanya. Namun, tidak bagi baginda. Baginda hanya mampu berdoa supaya diringankan azab ke atas bapa saudaranya. Pastinya kesedihan itu berganda.

Saya yakin, sahabat-sahabat saya di sini adalah sahabat yang BAIK.

Oleh yang demikian, saya ingin memohon agar sahabat sekalian dapat menghadiahkan bacaan AL-FATIHAH kepada arwah Haji Hashim dan Hajah Che Teh.

Hanya Allah sahaja yang dapat membalas kebaikan kalian.

"Ya Allah, aku menadah tangan yang penuh dosa ini memohon keampunan untuk mereka. Ampunkanlah mereka, kasihanilah mereka, maafkanlah mereka. Jadikan kubur mereka satu taman dari taman-taman syurga. Janganlah Kau jadikan kubur mereka satu lubang dari lubang-lubang neraka.

Andai kata sekarang ini mereka sedang diazab, cukuplah ya Allah. 
Cukuplah ya Allah. 
Cukuplah ya Allah. 
Mereka tidak akan mampu menanggungnya.


Ampunkanlah mereka. Maafkanlah mereka. Kasihanilah mereka. Rahmatilah mereka. Wahai Allah yang Maha Baik, Maha Pengasih dan Maha Penyayang."

Amin. Amin. Amin.

Tuesday 21 October 2014

5 Perkara Untuk Direnungkan Setiap Hari

Teks : Nor Adilah Ahmad Shokori


Hidup ini banyak cubaan dan cabaran. Jadi, terpulang kepada diri masing-masing. Ada orang yang mampu bertahan apabila diuji namun tidak kurang juga tewas dengan ujian yang diberi.

Orang yang mengutamakan dunia akan mudah berputus asa dan menyerah kalah kerana matlamat hidupnya adalah mencari kesenangan di dunia. Soal akhirat tidak diambil kira.

Sedangkan orang yang ingin bahagia di dunia dan akhirat akan menggunakan ruang masa yang ada untuk bermuhasabah memikirkan akan kehidupan di akhirat. Jarang orang berfikir tentang hidupnya selepas mati kelak. 

Oleh sebab itu, Rasulullah s.a.w menyuruh kita ingat tentang kematian supaya kita tidak hanya memikirkan tentang keseronokan semata-mata. Kita sibuk dengan dunia yang sementara hingga terlupa bahawa selepas mati kita akan hidup selama-lamanya.


Lima perkara untuk kita fikirkan setiap hari :

1. Renungkan perintah Allah s.w.t


2. Renungkan tegahan Allah s.w.t

3. Renungkan syurga supaya kita rajin beramal.

4. Renungkan neraka supaya kita takut untuk berbuat maksiat.

5. Renungkan kelemahan kita supaya kita berasa malu dengan Allah s.w.t.


Wallahu'alam.



Tuesday 30 September 2014

Bukan Doa Yang Tidak Makbul

Teks      : Nor Adilah Ahmad Shokori
Gambar : Google


Seluruh kampung semacam tak percaya. Tapi, itulah hakikatnya. Rogayah, yang sepatutnya menunaikan haji terpaksa membatalkan hasratnya kerana masalah visa. Sedihnya kerana dia hanya dimaklumkan pada saat-saat akhir sebelum dia bertolak ke lapangan terbang.


Wajah ceria bakal tetamu Allah itu tiba-tiba berubah menjadi mendung. Panggilan telefon yang diterima bagaikan membawa satu khabar duka buatnya. Semua tetamu yang hadir untuk mengiringi pemergiannya ke tanah suci menanti dengan penuh debar.

Wanita itu diam, berfikir barangkali.

"Assalamualaikum, Saya ucap terima kasih kepada semua yang hadir pada pagi ini. Saya juga ingin memaklumkan kepada semua yang saya tidak dapat menunaikan haji pada tahun ini kerana masalah yang tidak dapat dielakkan," ujarnya.

Jiran tetangga dan saudara-mara yang ada di situ terkesima sebentar. Dia sedang kecewa kerana dengan perkhabaran yang baru diterima usai azan dilaungkan oleh anaknya.


"Doa saya tidak makbul."

Dia akur. Wajahnya kembali menunduk.


Cerita Rogayah terpaksa menangguhkan hasrat menunaikan haji tahun lepas lenyap begitu saya. Mereka yang mengetahui kisah sebenar pastinya kagum dengan perancangan yang Allah susun dalam hidupnya selepas setahun berlalu. 

Beberapa bulan selepas itu, Allah takdirkan dia bertemu jodoh dengan seorang pesara guru. Seorang lelaki yang cukup budiman dan berhemah tinggi mengisi kekosongan hidupnya yang telah kematian suami beberapa tahun yang lalu.

Terkini, Rogayah dan suami sedang berada di kota suci Mekah menghitung hari untuk berangkat ke Arafah. Walaupun nampak pada awalnya kejadian yang menimpa Rogayah sesuatu yang tidak patut terjadi. 

Sedih, kecewa, marah dan malu terbuku dalam dada. Malah, sikap sambil lewa pihak agensi haji swasta terbabit memang sangat mengecewakan yang sepatutnya memberitahu bakal jemaah lebih awal tentang apa yang berlaku.

Allah hantarkan teman, pendamping hidup. Tidak dibiarkan dia pergi berseorangan. Tidak sekadar itu, tahun ini ialah haji akbar. Kalau pun tidak wujud istilah haji akbar, ia tetap istimewa kerana wukuf jatuh pada hari Jumaat penghulu segala hari. Allahuakbar.


Bukan doanya tidak makbul tetapi Allah makbulkan dengan caraNya. Pastinya cara dan perancangan Allah adalah yang terbaik.

Ingatlah, Allah berfirman di dalam Al-Quran yang bermaksud:
"..dan boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. Dan (ingatlah), Allah jualah Yang mengetahui (semuanya itu), sedang kamu tidak mengetahuinya." (Al-Baqarah:216)



Thursday 25 September 2014

Peluang Kedua

Teks      : Nor Adilah Ahmad Shokori
Gambar  : Google (Darul Murtaza & Zon Kuliah)


Bulan Zulhijjah adalah bulan terakhir dalam kalendar Islam. Perasan atau tidak, bulan Zulhijjah adalah peluang kedua yang Allah berikan kepada kita selepas bulan Ramadan.

Sepuluh hari awal pada bulan Zulhijjah adalah hari yang cukup istimewa. Allah berikan ganjaran yang sangat besar kepada sesiapa yang beramal soleh pada sepuluh hari ini.



Solat malam (qiamullail), baca Al-Quran, sedekah, berzikir, tolong orang dan apa jua bentuk amalan baik yang kita buat semuanya Allah berikan pahala. Tetapi, ganjaran pahala yang Allah berikan tidak sebesar ganjaran pahala yang Allah janjikan kepada sesiapa yang melakukan amal soleh pada sepuluh hari dalam bulan Zulhijjah ini.

AMALAN YANG DIGALAKKAN

Beberapa amalan yang digalakkan khasnya untuk dilakukan pada 1 hingga 10 Zulhijjah, perbanyakan:
  • Zikir (tahlil, tahmid, tasbih dan takbir)
  • Puasa (khususnya pada 9 Zulhijjah iaitu Hari Arafah)
    Nabi SAW berkata, Allah ampunkan dosa-dosa setahun sebelum dan               selepas.
   
    Nabi SAW turut bersabda tentang kelebihan hari Arafah: 
“Tiada hari yang       lebih banyak Allah membebaskan hambanya lebih dari hari Arafah” (Riwayat     Muslim).
  • Korban 
  • Taubat
  • Baca Al-Quran, sedekah, bantu orang lain dan apa saja amal kebaikan.



AMALAN TAMBAHAN (khusus bagi yang melakukan ibadah korban)

Orang yang berniat untuk melakukan ibadah korban, SUNAT (hukumnya) baginya untuk TIDAK memotong kuku, rambut (dan bulu pada badan) bermula dari 1 Zulhijjah sehinggalah selesai ibadah korban dilakukan (binatang korban disembelih).


Oleh itu, ada saja peluang untuk buat baik, maka buatlah.


Wallahu’alam.





Rujukan: Ustaz Shamsuri Haji Ahmad
                Ustaz Harryanto Rizal Rokman
                Ustaz Zahazan Mohamed
              




Mahu berkongsi kisah inspirasi dan motivasi ?

Belajar ilmu asas blog dan penulisan serta bina khalayak pembaca sendiri.

Daftar kelas asas blog dan penulisan ini sekarang! 



Klik sini untuk maklumat lanjut tentang kelas yang ditawarkan ------->>> Kelas Online



Copyright to NOR ADILAH
Designed by UMIESUEstudio 2015