Thursday 17 April 2014

Ikan Goreng Tak Habis?

Teks: Nor Adilah Ahmad Shokori
Gambar: Google

Assalamualaikum.


Pagi-pagi, angkat tudung saji dan kita tengok ada ikan goreng yang tidak habis dimakan. Kalau buang, membazir. Sayang sebab benda boleh makan lagi. Selain bagi kucing makan (dapat pahala), kita boleh kitar semula ikan goreng yang masih berbaki.

Antaranya, boleh dijadikan rencah nasi goreng. Caranya, buang tulang ikan dan ambil isinya saja. Tumbuk bawang merah, bawang putih, cili padi, cili hidup dan belacan. Kemudian, tumis bahan tumbuk ini bersama isi ikan goreng. 

Bila bahan-bahan ini sudah pun garing, masukkan nasi. Kacau rata. Perasakan dengan garam. Jika suka boleh pecahkan telur dan gaul rata telur dengan nasi. Akhir sekali, masukkan sayur. Siap satu hidangan untuk sarapan.

Di samping itu, isi ikan goreng boleh digunakan untuk membuat begedil. Caranya sama seperti kita membuat begedil daging atau ayam.

Malah, lebihan ikan goreng boleh diolah menjadi menu utama untuk dimakan bersama nasi. Antara yang boleh dimasak adalah ikan goreng masak sambal, ikan goreng masak kicap mahu pun ikan masak cuka.

Jimat masa, tenaga dan wang pastinya. =)







No comments:

Post a Comment


Copyright to NOR ADILAH
Designed by UMIESUEstudio 2015